NordenBladet — Soome autoliidu andmetel ei saa juhtida B-kategooria loaga kõiki sõiduautosid. Juhiloaseaduses on täpselt määratletud, milliseid sõidukeid mis klassi loaga tohib juhtida. Eriti ettevaatlik tasuks olla kaubikute ja kaubikute moodi matkaautodega. Juba enne haagise ühendamist on vaja veenduda vajaliku juhiloa olemasolus.
Sõiduauto juhiloa ehk B-kategooria loaga saab juhtida sõidukeid, mille kogumass ei ületa 3500 kilogrammi ja mis on mõeldud ja valmistatud vedama lisaks juhile kuni kaheksat inimest. See, et auto registreerimisandmetes on sõidukiklassina sõiduauto, ei tähenda alati, et autoga saab sõita B-kategooria loaga, vahendab MTV.
Lisaks tuleb välja selgitada, milline on kõnealuse auto suurim lubatud täismass. Oluline on meeles pidada, et juhtimisõiguse piisavuse kaalumisel mõeldakse massi all sõiduki või sõidukite registreerimisandmetes märgitud suurimaid lubatud täismasse – seega mitte tegelikke masse kasutamise ajal, nagu vahel ekslikult arvatakse.
Kui sõiduauto registreerimisandmetesse kantud täismass on üle 3500 kilogrammi, on kõnealuse sõiduki juhtimiseks vajalik C1- või C-kategooria juhiluba. Sageli on see nii see näiteks suuremate matkaautode puhul.
Ka väljast kaubikuna näiva auto puhul tasub olla ettevaatlik, kas tegemist on B-kategooria kaubikuga (täismass mitte rohkem kui 3500 kg) või olenevalt autost veokiga, mis nõuab C1- või C-kategooriat (täismass üle 3500 kg).
Samuti kuuleb igapäevakõnes sageli juttu „väikebussidest”, kui see tähendab kaubiku välimusega sõiduautot, mis on registreeritud lisaks juhile maksimaalselt kaheksale inimesele ja millega saab sõita B-kategooria loaga. Väliselt täpselt samasuguse väljanägemisega auto võib aga bussina arvele võtta, kui selles on rohkem kui 1+8 istekohta. Bussi juhtimiseks B-kategooriast loomulikult ei piisa, olenevalt autost on vaja D1- või D-klassi juhiluba.
Kui kavatsete vedada B-kategooria juhiloaga haagist, tuleb kõigepealt kindlasti veenduda, et juhiluba on vedava auto juhtimiseks piisav. Kui vedav auto on auto, millega saab sõita B-kategooria loaga, siis B-kategooriaga saab sellele külge ühendada haagise, mille kogumass ei ületa 750 kilogrammi – see tähendab juhtimise piisavuse vaatenurgast.
Taga võib olla ka raskem haagis, kuid sel juhul ei tohi autorongi (veduk + haagis) kogumass ületada 3500 kilogrammi. Nagu vedava auto puhul, tasub meeles pidada, et juhtimisõiguse piisavuse kaalumisel lähtutakse alati registreerimisandmetesse kantud suurimatest lubatud täismassidest – mitte tegelikest massidest.
Tavaline eksimise võimalus on näiteks suure linnamaasturi ühendamine 825 kg täismassiga piduriteta haagisega, millised on tänapäeval enamik müügil olevaid piduriteta haagiseid. Kuna tegemist on haagisega, mille täismass on registreerimisandmetes märgitud üle 750 kilogrammi, ei tohi autorongi kogumass ületada 3500 kilogrammi, kui juhil on ainult B-kategooria juhiluba. Kui haagise kogumass ei ületa 750 kilogrammi, võib 3500 kilogrammi piiri ületada.
Teine väärarusaam esineb sageli siis, kui sõiduauto või kaubiku taha ühendatakse tühi piduritega treilerhaagis. Arvatakse, et seda on võimalik vedada tühjalt ka pelgalt B-kategooria loaga – aga mitte siis, kui kombinatsiooni maksimaalsete lubatud täismasside summa ületab 3500 kilogrammi.
Samuti on oluline märkida, et lisaks juhtimisõiguse piisavusele tuleb tagada, kui raske (piduritega või piduriteta) haagist võib kõnealuse vedukiga ühendada. Maksimaalseid lubatud masse ei tohi ületada. Kui juhiloa nõuded määratakse registriandmetesse kantud suurimate lubatud täismasside järgi, siis haakeseadise massidest rääkides lähtutakse tegelikest massidest. Kahjuks ajavad inimesed need kaks asja sageli segamini.
B-kategooria luba sisaldab ka T-kategooria ja AM-kategooria juhtimisõigust. Tänu sellele saab B-kategooria loaga sõita enamiku traktoritega, mille külge on ühendatud haagised. Kui traktori registreerimisandmetes on kiirus üle 60 kilomeetri tunnis ja täismass üle 3500 kilogrammi, ei piisa enam B-kategooria loast, vaid olenevalt traktorist on vaja C1- või C-kategooria luba.
B-kategooria juhiloas sisalduv AM-kategooria annab lisaks traktoritele võimaluse B-juhiloaga juhtida kerget neljarattalist sõidukit (mopeediautot) ja kahe- või kolmerattalist mopeedi, mille kiirus on üle 25, kuid mitte rohkem kui 45 kilomeetrit tunnis.
Avafoto: Helsingi, Soome (NordenBladet)