NordenBladet – Globaliseeruvas majandusruumis on Eesti ettevõtete jaoks üha olulisemaks muutunud rahvusvaheline konkurentsivõime, mille üheks nurgakiviks on tipptasemel oskustega töötajad. Kui kodumaiselt turult ei leidu sobivaid spetsialiste, on pilgu pööramine piiri taha loomulik ja strateegiliselt arukas samm. Skandinaavia piires on siinkohal NordenBladet teile heaks abimeheks ja infoväravaks.

Välistalentide kaasamine rikastab meeskonda uute teadmiste, kogemuste ja kultuurilise mitmekesisusega, avades uksi innovatsioonile ja uutele turgudele. See protsess võib aga tunduda keeruline ja bürokraatlik. Käesolevas artiklis pakume Eesti ettevõtjale asjalikku ja ametlikku teejuhti välistalentide värbamisest kuni nende sujuva integreerimiseni organisatsiooni.

Ettevalmistus ja strateegia: Enne värbamisprotsessi alustamist

Enne rahvusvahelise värbamisega alustamist on kriitilise tähtsusega põhjalik ettevalmistus. See tagab protsessi sujuvuse ja aitab vältida hilisemaid takistusi.

1. Vajaduse kaardistamine ja ametikoha profiili loomine: Määratlege selgelt, milliseid oskusi, teadmisi ja kogemusi ettevõte vajab, mida Eesti tööturul napib. Koostage detailne ametikoha kirjeldus, mis on arusaadav ka rahvusvahelisele sihtgrupile.  Selgitage ettevõtte tegevusvaldkonda ning positsiooni turul.

2. Värbamiskanalite valik: Eesti-sisestest tööportaalidest ei pruugi piisata. Kaaluge rahvusvahelisi platvorme nagu LinkedIn, aga ka spetsiifilisi valdkonnapõhiseid kanaleid. Tutvuge riikliku programmiga Work in Estonia (workinestonia.com), mis pakub ligipääsu rahvusvahelistele värbamisüritustele ning tööandjatele tasuta tuge ja võimalust oma tööpakkumisi rahvusvahelisel areenil turundada.

3. Ettevõtte ja Eesti kui sihtriigi turundamine: Välistalendi jaoks ei ole oluline ainult pakutav ametikoht, vaid ka ettevõtte kultuur ja elukeskkond sihtriigis. Looge oma karjäärilehel ingliskeelne sektsioon, kus tutvustate ettevõtte väärtusi, meeskonda ja arenguvõimalusi. Tutvustagge Eestit kui atraktiivset, turvalist ja digitaalselt arenenud elupaika.

Värbamine ja õiguslikud protseduurid: Samm-sammuline juhend

Kui sobiv kandidaat on leitud, algab protsessi kõige tehnilisem osa – dokumentide vormistamine ja seaduslike nõuete täitmine. Siin on peamine partner PPA ehk Politsei- ja Piirivalveamet (politsei.ee).

Euroopa Liidu kodanike kaasamine
on võrdlemisi lihtne. Neil on õigus Eestis töötada ja elada ilma täiendavate töölubadeta. Piisab elukoha registreerimisest kohalikus omavalitsuses ja isikukoodi taotlemisest, mille alusel saab vormistada ID-kaardi.

Nii EMP riikide (Island, Liechtenstein, Norra) kui ka Šveitsi kodanike töölevõtmine on Eesti ettevõtte jaoks sisuliselt sama lihtne ja bürokraatiavaba kui teiste Euroopa Liidu riikide kodanike palkamine.

(Euroopa Liidu riigid on Austria, Belgia, Bulgaaria, Eesti, Hispaania, Holland, Horvaatia, Iirimaa, Itaalia, Kreeka, Küpros, Leedu, Luksemburg, Läti, Malta, Poola, Portugal, Prantsusmaa, Rootsi, Rumeenia, Saksamaa, Slovakkia, Sloveenia, Soome, Taani, Tšehhi ja Ungari.)

Kolmandate riikide kodanike (mitte-EL) kaasamine
nõuab põhjalikumat asjaajamist. Protsess sõltub töösuhte pikkusest.

1. Lühiajaline töötamine (kuni 365 päeva 455-päevase perioodi jooksul):

  • Töötamise registreerimine: Tööandja peab enne välismaalase tööle asumist registreerima tema lühiajalise töötamise PPA-s. See on kiire protsess, mis toimub PPA iseteeninduses.
  • Viisa (D-viisa): Pärast töötamise registreerimise kinnituse saamist saab talent taotleda pikaajalist D-viisat lähimast Eesti välisesindusest. D-viisa annab õiguse Eestisse siseneda ja siin töötada.

2. Pikaajaline töötamine (üle aasta): Pikaajaliseks töösuhteks on vajalik tähtajaline elamisluba töötamiseks. Protsess on ajamahukam ja nõuab rohkem dokumente.

  • Palgakriteeriumi täitmine: Üldjuhul peab tööandja maksma välismaalasele töötasu, mis on vähemalt võrdne Eesti aasta keskmise brutokuupalgaga, mis on viimati Statistikaameti poolt avaldatud. Teatud valdkondades ja tippspetsialistide puhul võivad kehtida erandid ja kõrgemad nõuded.
  • Eesti Töötukassa luba: Enne elamisloa taotlemist peab tööandja saama Eesti Töötukassalt (tootukassa.ee) loa välismaalase töölevõtmiseks. Luba antakse, kui vaba ametikoha täitmiseks ei ole õnnestunud leida sobivat töötajat Eestist ega Euroopa Liidust. Töötukassa luba ei ole vaja taotleda tippspetsialistidele, iduettevõttes töötajatele ja mitmetel teistel erijuhtudel (nt info- ja kommunikatsioonitehnoloogia erialal töötamine).
  • Elamisloa taotlemine: Kui vajalikud eeldused on täidetud, saab talent esitada elamisloa taotluse Eesti välisesinduses või teatud juhtudel ka PPA teeninduses Eestis kohapeal. Taotluse menetlemine võtab aega reeglina kuni kaks kuud.

Startup-viisa ja teised erandid: Eesti on loonud eraldi soodustingimused iduettevõtetele. Startup Estonia (startupestonia.ee) Startup-viisa programm võimaldab Eesti iduettevõtetel lihtsustatud ja kiirendatud korras värvata talente väljastpoolt Euroopa Liitu, ilma Töötukassa loa ja palgakriteeriumi nõudeta. Samuti on erisusi teadlastele, õppejõududele ja kasvufirmadele.

Relokatsioon ja sisseelamine: Rohkem kui lihtsalt tööleping

Värbamisprotsess ei lõpe töölepingu allkirjastamisega. Eduka integratsiooni tagamiseks on ülioluline toetada uut töötajat ja tema perekonda Eestisse kolimisel ja siinse eluga kohanemisel.

1. Praktiline tugi: Pakkuge abi elukoha leidmisel, pangakonto avamisel, perearsti registreerimisel ja muude praktiliste küsimuste lahendamisel. Paljud Eesti ettevõtted kasutavad selleks professionaalsete relokatsioonifirmade teenuseid (näiteks MoveMyTalent, Jobbatical), kes on spetsialiseerunud välistalentide sujuvale ümberasumisele.

2. International House of Estonia (IHE): Soovitage oma uuel töötajal külastada Tallinna kesklinnas asuvat IHE-d. See on ühtne teenuskeskus, kust välisspetsialistid ja nende pered saavad tasuta nõustamist ja abi kõikides Eestisse elama asumisega seotud küsimustes – alates dokumentide vormistamisest kuni lasteaia- ja koolikohtade leidmiseni.

Eestisse kolimine: Mis on Eesti Rahvusvaheline maja (IHE) ja millist abi sealt saab?

3. Sisseelamisprogramm (Onboarding):
Looge ettevõttes struktureeritud sisseelamisprogramm, mis ei keskendu ainult tööülesannetele.

  • Kultuuriline integratsioon: Tutvustage Eesti ja ettevõtte töökultuuri. Selgitage siinseid tavasid, suhtlusstiili ja digitaalset asjaajamist.
  • Meeskonda kaasamine: Määrake uuele töötajale mentor, kes aitab tal esimesel paaril kuul sotsiaalselt ja tööalaselt kohaneda. Korraldage meeskonnaüritusi, et soodustada omavahelist suhtlust ja tutvumist.
  • Keeleõpe: Kuigi Eestis saab inglise keelega hästi hakkama, näitab eesti keele õppe võimaldamine töötajale, et ettevõte väärtustab tema pikaajalist panust ja soodustab sügavamat integratsiooni ühiskonda.

Välistalentide kaasamine on strateegiline investeering ettevõtte tulevikku. See nõuab küll põhjalikku ettevalmistust, bürokraatlike protseduuride tundmist ja pühendumist uue töötaja sisseelamise toetamisele, kuid tasub end mitmekordselt ära läbi uute ideede, rahvusvahelise kogemuse ja suurenenud konkurentsivõime. Edukas välistalendi kaasamine on märk avatud ja tulevikku vaatavast organisatsioonist.

 

Parim praktika

Edukad ettevõtted võtavad paberimajanduses väga proaktiivse ja toetava rolli. Nad ei jäta talenti üksi, vaid pakuvad talle pidevat tuge, kasutades vajadusel ka professionaalsete relokatsioonifirmade abi. See tagab sujuva ja positiivse kogemuse ning aitab vältida vigu ja viivitusi.

Ettevõtte vastutus: Algataja ja toetaja

Ettevõtte roll on protsess algatada ja tagada, et kõik töökohaga seotud dokumendid oleksid korrektsed.

  • Protsessi algatamine: Ettevõte peab esimesena tegutsema. See tähendab kas lühiajalise töötamise registreerimist Politsei- ja Piirivalveametis (PPA) või vajadusel Töötukassalt loa taotlemist (elamisloa jaoks). Ilma selle esimese sammuta talent edasi tegutseda ei saa.
  • Vajalike dokumentide väljastamine: Ettevõte koostab ja edastab talendile kõik vajalikud dokumendid, näiteks töölepingu, ametliku kutse ja muud ametikohaga seotud paberid.
  • Nõustamine ja juhendamine: Hea tööandja juhendab talenti kogu protsessi vältel, selgitades, milliseid samme on vaja astuda ja kust leida õiget infot.
  • Kulude katmine (tavapärane praktika): Enamasti katavad ettevõtted ka riigilõivud ja muud paberimajandusega seotud kulud, kuigi see on omavahelise kokkuleppe küsimus.

 

Välistalendi vastutus: Taotleja ja isiklike andmete esitaja

Talent vastutab oma isiklike dokumentide ja taotluse esitamise eest.

  • Isiklike dokumentide kogumine: Talent peab ise kokku panema oma isikut ja kvalifikatsiooni tõendavad dokumendid (kehtiv pass, diplomid, pildid jne).
  • Taotluse esitamine: Kõige olulisem on see, et talent peab isiklikult minema Eesti välisesindusse (saatkonda) või PPA teenindusse, et taotlus sisse anda, anda sõrmejäljed ja lasta end tuvastada. Seda ei saa ettevõte tema eest teha.
  • Ausus ja õigete andmete esitamine: Talent vastutab selle eest, et kõik tema poolt esitatud andmed on tõesed.

HEA TEADA!
Võimalus on ka rahaliseks abiks! Kui ettevõte taotleb toetust näiteks EASi ja KredExi ühendasutuselt tootearenduseks või ekspordi kasvatamiseks, siis selle projekti eelarves võib olla abikõlblik kulu ka uue (kõrgepalgalise) spetsialisti palgakulu.

Sellisel juhul ei toetata otseselt välistalendi palkamist, vaid projekti elluviimist, mille üheks osaks on uue võtmetöötaja palkamine, kes võib olla nii kohalik kui ka välismaalane.

Avafoto: NordenBladet