NordenBladet — Euroopas Liidus kavandatakse erinevaid võimalusi keskkonda saastava lennuliikluse vähendamiseks. Rootsis kehtestati alates aprilli algusest lennumaks, Soomes hakatakse kasutama lennukitel biokütuseid.

Rootsi samm on muutnud lendamise piiramise aktuaalseks terves Euroopa Liidus. Rootsis makstakse sisemaiste lendude puhul maksuks 60 Rootsi krooni ehk ligi 6 eurot. Pikemate kauglendude puhul ulatub maks 400 Rootsi kroonini.

Lennuliiklus on suur keskkonnasaastaja – lendudest tuleb 3-5 protsenti kogu maailma CO2 saastest. Näiteks Taimaa lennureis eraldab CO2 saastet ühe inimese kohta samapalju kui üks sõiduauto terve aasta jooksul. Lennuliikluse kiire kasvu tõttu muutub saaste üha suuremaks.

Järgmise paarikümne aasta jooksul prognoositakse lendude arvu kahekordistumist maailmas. Soomes kavandatakse saaste vähendamiseks kasutada lennukites taastuvaid biokütuseid. Kütusefirma Neste hinnangul võib biokütuste kasutamine oluliselt vähendada lendamise keskkonnakahju.

Kokkuvõttes muudab maksustamine ja saaste vähendamine lendamise tulevikus kallimaks. Biokütuste puhul tuleb arvestada, et neid pole võimalik valmistada lõpmatult, mis tähendab, et need ei suuda asendada täielikult fossiilseid kütuseid. Lendude puhul pole abi ka elektrist nagu autodel – elektrilennukite väljatöötamine ei edene nii kiiresti kui arenevad elektriautod.

Lennunduse rahvusvahelise kokkuleppe kohaselt peavad lennud olema CO2-neutraalsed 2020. aastaks. See ei tähenda tingimata ainult saaste vähendamist, lennufirmad võivad osta CO2-kvoote teistelt ettevõtetelt. Pärast Rootsis kehtestatud lennumaksu arutatakse Euroopa Liidus, kas sellise asja peaks laiendama üle terve Euroopa Liidu.