Pühapäev, september 14, 2025

Eelnõu seab pahatahtlikele elatisvõlgnikele uued piirangud

NordenBladet — Justiitsministeerium saatis kooskõlastusringile eelnõu (31.05.17), mis annab rohkem võimalusi elatisvõlgade sissenõudmiseks neilt võlgnikelt, kes pahatahtlikult eiravad oma kohustusi laste ees.

„Kuigi riik on juba võtnud vastu hulga meetmeid, et parandada ühe vanemaga elavate laste majanduslikku heaolu, ei maksa suur hulk lapsevanemaid oma lapsele endiselt elatist. Kui osal neist ei ole seda võimalik teha piisava sissetuleku ja vara puudumise tõttu, siis osa hoiab maksmisest teadlikult ja pahatahtlikult kõrvale. Just nende inimeste mõjutamiseks on plaanis uued võimalused täitemenetluses, mida kohus ja kohtutäitur saavad vajadusel kasutada,“ nentis justiitsminister Urmas Reinsalu.

Kui praegu saab elatisvõlgniku mõjutamiseks peatada näiteks võlgniku juhtimisõiguse, kalastuskaardi, jahipidamisõiguse või relvaloa kehtimisõiguse, siis eelnõu kohaselt saab kohus tunnistada vajadusel kehtetuks ka võlgniku reisidokumendid (näiteks passi, meremehe teenistusraamatu jne, kuid mitte ID-kaardi) ja keelata ka reisidokumentide väljaandmise.

„Kui isikul on majanduslikult võimalik reisida välisriiki, siis peaks ta suutma ka oma lastele elatist maksta. Võlgniku õigusi piiratakse seni, kuni ta hakkab elatist korrapäraselt maksma,“ märkis justiitsminister.

Nagu ka eelnevalt kehtinud piirangute puhul, ei ole ka reisidokumente võimalik kehtetuks tunnistada, kui elatisvõlgnik suudab tõendada, et need on talle vajalikud sissetuleku teenimiseks või oleks nende kehtetuks tunnistamine muul viisil tema suhtes äärmiselt ebaõiglane.

Praktikas on seni sagedaseks osutunud, et elatisvõlgnik püüab oma vara, näiteks sõidukit täituri eest varjata, andes selle arestimise vältimiseks kolmanda isiku kätte ja väites, et sõiduk on kadunud, varastatud, müüdud vms. Eelnõu kohaselt luuakse liiklusregistrisse uus keelumärke liik ja politsei hakkab jooksvalt kontrollima, kas kinni peetud või mööda sõitvale sõidukile on seatud kohtutäituri poolt keelumärge. Kui politsei tuvastab sellise sõiduki, on politseil õigus sõiduk valdajalt ära võtta ja täiturile üle anda.

Ka on seni sageli ette tulnud, et  pärast täitemenetluse alustamist väheneb võlgniku ametlik sissetulek märkimisväärselt, kuigi võlgnik töötab edasi sama tööandja juures. Juhtudeks, mil tekib kahtlus, et võlgnik saab osa või kogu sissetuleku nö mustalt, antakse kohtutäiturile eelnõu kohaselt õigus hinnata võlgniku tegeliku sissetuleku suurust ning vajadusel võimalus arestida raha võlgniku tööandjalt. Antud võimalus tekib kõigis täiteasjades.

„Soomes on see meede ennast õigustanud – võlgniku tööandjale saadetud teade mõjub enamasti distsiplineerivana ja tööandja asub selle saamise järel maksma võlgnikule tegelikku töötasu, mis võimaldab nõuet korralikult täita,“ märkis Reinsalu. „Seetõttu ei pea enamasti tööandjalt midagi arestima. Vajadusel saab aga kohtutäitur arestida võlgniku tööandja konto väljamaksmata tasu ulatuses, nagu see toimub ka Soome õiguse järgi.“

Lisaks peavad eelnõu kohaselt hakkama isikute võimalikku elatisvõlglase staatust kontrollima need kolmandad isikud, kel on näiteks hasartmänguseadusest või rahapesu tõkestamise seadusest tulenevalt kohustus raha väljamaksmisel isik tuvastada. Kui tegu on elatisvõlgnikuga, tuleb ka näiteks kasiinovõidu puhul enne selle väljamaksmist teavitada kohtutäiturit, kes saab raha arestida.

Eestis on praegu ligikaudu 8900 lapsevanemat, kes ei maksa oma lapsele (üle 11 000 lapse) elatist ka pärast seda, kui on tehtud kohtuotsus ning algatatud on täitemenetlus. Elatise võlgnevuste kogusumma on peaaegu 52 miljonit eurot.

 

Allikas: Justiitsministeerium

 

Lappeenranta kummituslaev “Blue White Eagle” müüdi 2000 euroga Eestisse

NordenBladet — Aastaid Lappeenranta sadamas seisnud ja varem Soome miljonärile Pekka Sivonenile kuulunud Soome suurim siseveekogude kruiisilaev Blue White Eagle müüdi lõpuks 2000 euro eest Eestisse, kus laev sisustatakse restoraniks Narva linna sadamas.

Laev on roostes ja lagunenud ning see müüakse maha jäätmeseaduse abil. Laeva ostis ettevõte Stella Polaris, mis kavatseb aluse vedada Eestisse, selle korda teha ja sisustada see restoraniks Narva linnas, vahendab Helsingin Sanomat. Blue White Eagle on 57 meetri pikkune Soome suurim siseveekogudel sõitnud kruiisilaev. Laev on valmistatud Saksamaal 1960. aastal. Algul sõitis laev Pielineni ja Saimaa järvedel, algul nime all Frisia III ja siis Koli III.

Aastal 2007. läks laev Digia müügiga miljonäriks saanud ettevõtja Pekka Sivoneni reisifirma Bluewhite Resorts omandusse. Laev sõitis Kuopio ja Lappeenranta vahel.

Hiljem, 2009. aasta suvel oli laev tellimus- ja restoranilaevana Helsingis, pärast seda seisis laev Puumala sadamas. Lappeenranta sadamasse jõudis laev pärast Puumalast väljasaatmist 2011. aastal. Juba siis oli laev hakanud lagunema.

Bluwhite Resorts läks 2012. aastal pankrotti ja laev on olnud Sivoneni eraomanduses.

Lappeenrantas on laev olnud aastaid tüliõunaks kohaliku omavalitsuse ja sadamaäärse spaa vahel. Laev seisis Holiday Club Saimaa spaa ees.

Nüüd aga said Lappeenranta linna esindajad lõpuks tülikast laevast lahti, kui laev õnnestus maha müüa firmale Stella Polaris. Ettevõte maksab linnale 2000 eurot ja veab ise laeva kahe nädala jooksul minema.

Laev saab omale uue elu Eestis. Alus viiakse esialgu Narva-Jõesuu laevatehasesse, kus see korda tehakse ja seejärel jõuab laev Narva sadamasse. Lappeenranta firma Stella Polaris Ab jääb laeva omanikuks ja üürib selle edasi Eesti ettevõttele Suursaar Kaubandus OÜ, mis hakkab laevas pidama restorani ja võõrastemaja.

 


Loe kõiki NordenBladet´i “Soome uudised & info” rubriigi artikleid SIIT

Karvi hindamisspetsialist Sirpa Orell: Paljud omavalitsused lähevad üle süsteemile, kus hindeid pannakse alles 7. klassis

NordenBladet — Paljudes Soome koolides hakatakse õpilastele numbritega hindeid panema alles 7. klassis. Algkoolis hindeid ei panda, selle asemel antakse õpilasele sõnaline hinnang.

Lapsevanemates tekitab hinnetest loobumine imestust. Soomes seadus nõuab hinnete panemist alles 8. klassis. Osa omavalitsusi järgib mudelit, kus hindeid hakatakse panema 5. klassi õpilastele, vahendab Helsingin Sanomat.

Paljud omavalitsused lähevad nüüd üle süsteemile, kus hindeid pannakse alles 7. klassis, räägib hindamiskeskuse Karvi hindamisspetsialist Sirpa Orell. Täpset ülevaadet selle kohta, kuidas omavalitsustes hindeid pannakse hetkel pole, aga edaspidi on kavas hakata koolidest infot kokku koguma.

Hinneteleht on soomlaste jaoks jätkuvalt oluline, aga sellel pole enam sellist tähendust nagu varem.  Uue õppekava järgi minnakse Soomes üha enam üle jooksvale, õppetöö käigus toimuvale hindamisele. Põhimõte on selles, et hinneteleht poleks see koht, kust õpilane saab teada, kuidas tal on koolis läinud. Sama puudutab lapsevanemaid. Ka nemad peaks olema jooksvalt kursis sellega, kuidas lapsel läheb.

Paljudes kohtades, näiteks Jyväskyläs on juba üle mindud uuele süsteemile, kus hinnetelehele kantakse vaid hinnang selle kohta, kuidas õpilane on võetud eesmärke täitnud. Selle peale on paljud lapsevanemad tundnud huvi, kas koolis enam hindeid ei pandagi. Samas pole sõnaliste hinnangute osas viimastel aastatel midagi muutunud, neid on antud juba pikemat aega 1-7. klassi õpilastele. Aeg, millal hinnetele üle minnakse, on omavalitsuse otsustada.

Osa omavalitsusi on just käesoleval aastal läinud üle hinnete panekule alates 7. klassist. Selle peale on mõned lapsevanemad kurtnud, et sõnalisel hindel pole seda tähendust mis numbril. Erimeelsusi tekitab ka see, et algklassides on loobutud numbriliste hinnete panekust ja õpilasele antakse pidevalt jooksvaid sõnalisi hinnanguid.

Uus õppekava 1-6. klassile võeti vastu 2016. aasta augustis. 7-9. klassis minnakse uuele õppekavale üle aastatel 2017-2019. Uue õppekava järgi hinnatakse õpilast jooksvalt ja selleks kasutatakse muid meetodeid kui tunnistused. Iga klassi lõpetamisel antakse õpilasele kirjalikult teada selle kohta, kuidas ta on oma eesmärgid täitnud. Omavalitsus otsustab 1-7. klassi puhul, kas hinnang antakse sõnaline või numbriline. Numbrilised hinded tuleb panna hiljemalt 8. klassis.

 

 


Loe kõiki NordenBladet´i “Soome uudised & info” rubriigi artikleid SIIT

Vjatšeslav Leedo, Olav Miili ja Richard Tomingasega seotud firmade maksuvõlg on ligi 275 000 eurot

NordenBladet — Ettevõtjate Vjatšeslav Leedo, Olav Miili ja Richard Tomingasega seotud pankrotiohus osaühingute Dagenhart ja Paxton Assets maksuvõlg on ligi 275 000 eurot.

OÜ Dagenhart pankrotiavalduse kohaselt on firma maksejõuetu, kuna ei ole võimeline rahuldama võlausaldajate nõudeid, ütles kohtu pressiesindaja Anneli Vilu ERRile. Kohus nimetas OÜ Dagenhart ajutiseks pankrotihalduriks Jüri Truutsi, kelle ülesanne on muu hulgas selgitada välja võlgniku vara, sealhulgas võlgniku kohustused, samuti kontrollida, kas võlgniku vara katab pankrotimenetluse kulud. OÜ Paxton Assets pankrotiavalduse kohaselt ületavad võlgniku kohustused oluliselt võlgniku varasid. Pankrotiavalduse esitanud ettevõtted prahtisid parvlaevu Saaremaa ja Muhumaa.

Allikas: Eesti Rahvusringhääling

 

Tallinna lauluväljakul avati uuenduskuuri läbinud raadiotorn

NordenBladet — Arhitekt Alar Kotli projekti järgi 1960. aastal valminud raadiotorn sai üle aastakümnete kaasajastatud. Tegemist on ajaloolise hoonega, millest on kommenteeritud kõiki laulupidusid ja mis asub lauluväljaku arhitektuurilises ansamblis olulisel kohal, vahendab ERR.

Renoveerimise käigus kaasajastati hoone täielikult. Ehitati uued rõdud, paigaldati uus elektrisüsteem, lisati ventilatsioon, jahutussüsteem ja küte. Ehitati välja kanalisatsioon, sest seda ei olnud hoones enne üldse. Hoone renoveerimisel järgiti muinsuskaitse eritingimusi. Renoveerimistööd läksid maksma kokku 532 800 eurot, projekti rahastas Tallinna linn.

 

Allikas: Eesti Rahvusringhääling