Pühapäev, juuli 6, 2025

Jana Hallas räägib NordenBladeti terviseruubriigile oma elustiilist ja põhimõtetest: Teen kõike kirglikult!

NordenBladet – “Ma pole küll ausalt öelda just hea näide tervislikust eluviisist rääkijana – ei ole taimetoidu austaja ega tee trenni, aga võin rääkida oma elustiilist ja põhimõtetest,” ütleb alati hoolitsetud ja naiselik disainer, stilist ja laulusõnade autor Jana Hallas (47) NordenBladet.ee-le meie intervjuu alguses.

Ent peagi selgub, et Jana elustiil ongi nö “pingutamata” tervislik. Jana, kellele on raske vanuseks pakkuda rohkem kui 35 avaldab meile ka oma igavase nooruse saladuse – nimelt ei tee Jana midagi sunniviisileselt ning kui midagi teeb, siis väga kirglikult ent unustamata mõõdukust. “Ma ei tea, kui tervislik on minu eluviis, aga midagi oluliselt ebatervislikku selles ka vast pole. Oluliseks pean mõõdukust kõiges. On mõned aspektid, mida olen läbi aja silmas pidanud, kuna see mulle lihtsalt sobib.”

Siin on Jana Hallase kolm õnneliku ja tervisliku elustiili soovitust:

1. Toit. Hommikusööki söön alati kindlasti. Praktiliselt alati kui võimalik söön kaerahelbeputru. See hoiab ainevahetuse korras, annab mõnusa täiskõhu tunde ja maitseb mulle.

Ilmselt on peale hommikupudru kõige tervislikum osa minu toitumisharjumustest see, et iga päev söön vähemalt korra sooja praadi või suppi. Ühtegi dieeti pole kunagi proovinud. Lapse emana hakkasin toidu kvaliteedile ning toitumisele rohkem tähelepanu pöörama. Ei söö enam nii rasvast liha, üritan vältida praetud toite, süüa peale sealiha ka loomaliha ja kord nädalas kala.  Salateid pole ma paraku kunagi armastanud. Vett hakkasin ka alles paar aastat tagasi jooma teadlikult, sest vajadust juua pole ma tundnud. See-eest on hommikune suur tass musta kohvi hädavajalik.

Ma ei söö midagi eriti tervislikku, samas ka mitte midagi oluliselt ebatervislikku. Suhkru ja soolaga olen emana rohkem piiri pidanud kui varem. Enne polnud probleem süüa pakk komme korraga, nüüd olen hoopis mõistlikum ja teadlikum, sel teemal ka räägitakse praegu hoopis rohkem. Joogiks tarbin gaasita vett, kuigi mõni aasta tagasi jõin vaid gaseeritut. Koju mahlasid ega limonaadi ei osta. Ka valget saia ma koju ei too. Küpsetamiseks kasutan küll valget nisujahu, vahel segan täisterajahu sekka. Kui mahe või öko ikka oluliselt maitset muudab, jään ikkagi tavapoe kauba juurde. Loomulikult eelistaksin puhast talukaupa, iga hinna eest see aga mu eesmärk ei ole.

2. Liikumine. Liigun loomulikult – koristan tube, käin jala ja treppidest üles (lifti asemel), sõidan mõistlikud vahemaad auto asemel jalgrattaga. Suvel niidan muru. Õnneks ei ole mul ka istuv töö. Spetsiaalselt trenni ei tee, samas käisin vahepeal joogas, mis, eriti venitused, väga meeldis. Vahel painutan kodus.

3. Teen kõike kirglikult. Süvenen oma tegevusse, lähen oma projektide puhul ikka väga karakterisse sisse. Olgu see siis moedisain, keraamika või emaksolemine. Oskan rõõmu tunda väikestest asjadest ja panna neid tähele.

https://www.instagram.com/p/BGM54oiNkgm/?taken-by=janahallas

https://www.instagram.com/p/BH_smZXgx-c/?taken-by=janahallas

https://www.instagram.com/p/BUpBgKglhLy/?taken-by=janahallas

https://www.instagram.com/p/BHRSMHJgLUu/?taken-by=janahallas

https://www.instagram.com/p/BIzkOQQgM79/?taken-by=janahallas

https://www.instagram.com/p/BKxaS-9AqZd/?taken-by=janahallas

Avafoto: Jana Hallas (Instagram/@janahallas)

Eesti Euroopa Liidu Nõukogu eesistumine 2017 – AJAKAVA & INFO

NordenBladet – Euroopa Liidu eesistujariik on liikmesriik, kes vastutab Euroopa Liidu Nõukogu töö korraldamise eest. Eesistuja määratakse rotatsiooni korras kuueks kuuks. Eesti on esimest korda Euroopa Liidu Nõukogu eesistuja 2017. aasta juulist kuni detsembri lõpuni.

Euroopa Liidu Nõukogus otsivad 28 liikmesriiki oma rahvuslikest huvidest lähtuvalt kokkuleppeid poliitikates, mis mõjutavad enam kui 500 miljoni inimese heaolu ja turvalisust. Eesistuja ülesanne on otsida liikmesriikide eriarvamustes üksmeelt ja suunata neid kokkulepete poole, olles ühistes huvides tegutsev aus vahendaja.

Eesistuja avab toimuvat ka meediale ja rahvusvahelisele avalikkusele, vahendades liikmesriikide ühistele seisukohtadele jõudmise protsessi ning arutluse all olevaid sisulisi teemasid ja küsimusi. Sealjuures tuleb eesistujal korraldada Euroopa Liidu Nõukogu istungeid ja töörühmade tööd – kujundada päevakorrad, juhatada istungeid ja kohtumisi.

Liikmesriikide vahel saavutatud kokkuleppeid tuleb eesistujal seejärel esindada ja kaitsta läbirääkimistel Euroopa Komisjoni ja Euroopa Parlamendiga. Kõige viimases läbirääkimiste faasis võtab Euroopa Liidu Nõukogu koos Euroopa Parlamendiga vastu kõigile liikmesriikidele siduvaid otsuseid, mis kujundavad liikmesriikide 500 miljoni elaniku igapäevaelu. Eesistujana tuleb Eestil tegeleda kokku umbes 500 erineva teemaga.

Eesti korraldab eesistujana Brüsselis üle 2000 kohtumise ning Eestis umbes 230 sündmust. Eestis toimuvad mitteametlikud kohtumised annavad võimaluse esile tõsta olulisi teemasid ning aidata kaasa ühiste seisukohtade kujunemisele. Eesti eesistumise poliitilised eesmärgid ehk eesistumise programmi kinnitab valitsus vahetult enne eesistumise algust. Nii Brüsselis kui koduriigis aset leidvad sündmused annavad ka unikaalse võimaluse tutvustada Eestit kui eesistujariiki. Eestis toimuvatele sündmustele oodatakse kuue kuu jooksul üle 20 000 väliskülalise.

Milline on eesistuja roll?
Eesistujariigi ülesanne on korraldada Euroopa Liidu Nõukogu istungeid ja töörühmade tööd – kujundada päevakorrad, juhatada istungeid ja kohtumisi ning selgitada aruteludes välja ühised seisukohad.

Saavutatud kokkuleppeid tuleb eesistujal esindada ja kaitsta läbirääkimistel Euroopa Komisjoni ja Parlamendiga.

Eesistumise ajal tuleb valmis olla ka ootamatute laiaulatuslike kriiside lahendamiseks, mis puudutavad suurt osa või kõiki Euroopa Liidu liikmesriike. Läti pidi näiteks oma eesistumise ajal 2015. aasta esimesel poolel tegelema nii ulatusliku migratsioonikriisiga kui ka Pariisis aset leidnud terrorirünnakuga ajakirjatoimetuse vastu.

Eesti eesmärk on olla asjatundlik, tõhus, avatud ja läbipaistva tööstiiliga eesistuja.

Mida nõukogu teeb?
Kui seadusi algatab Euroopa Liidus Euroopa Komisjon, siis vastu võtavad neid võrdsete partneritena liikmesriikide valitsusi esindav Euroopa Liidu Nõukogu ja Euroopa kodanikke esindav Euroopa Parlament.

Euroopa Liidu Nõukogu istungitel kohtuvad liikmesriikide ministrid oma ametikaaslastega, et teha ühiseid ja oma riigile siduvaid otsuseid. Istungeid juhatab eesistujariigi vastava valdkonna minister.

Nõukogu istungitele jõudvad teemad valmistatakse ette valdkondlikes töörühmades, kuhu iga liikmesriik saadab oma esindaja. Ka töörühmasid juhivad eesistujariigi ametnikud, kelle ülesanne on selgitada liikmesriikide seisukohad ja juhtida arutelu ühiste otsusteni.

Eesistumise ajal tuleb Eesti ametnikel juhtida ligi 200 töörühma tööd nii Brüsselis kui ka Tallinnas.


Euroopa Liidu Nõukogu otsustusprotsess.

Euroopa Liidu Nõukogu ülesanded


Eesti jaoks olulised teemad
Valdav osa eesistujale lahendamiseks tulevatest teemadest pärineb eelmiselt eesistujalt. Siiski annab iga eesistujariik oma sisuprogrammis teada teemad, millele soovib rohkem tähelepanu suunata.

Eesti peamine ülesanne eesistujana on hoida EL ühtse ja otsustusvõimelisena. 12. jaanuaril kinnitas valitsus eesistumise prioriteedid:

avatud ja uuendusmeelse majandusega Euroopa
– turvaline ja kaitstud Euroopa
digitaalne Euroopa ja andmete vaba liikumine
kaasav ja kestlik Euroopa.

Sisuprogramm valmib vahetult enne eesistumist. Eesti eesistumise sisuprogrammi põhjalikumad arutelud algasid 2016. aasta suvel ning jätkuvad Riigikogus ja laiema avalikkusega. Eesistumise sisuprogramm valmib vahetult enne eesistumist, 2017. aasta varasuvel.

Tähelepanu Eestil
Eesistumisega seotud kohustused panevad meid pooleks aastaks Euroopa Liidu eestkõneleja rolli, mis juhib meie riigile senisest oluliselt rohkem tähelepanu.

Eesistumise ajal toimub Eestis üle 30 kõrgetasemelise kohtumise, visiidi ja konverentsi ning ligi 200 muud eesistumisega seotud üritust. See annab meile võimaluse tõstatada Eesti jaoks olulisi küsimusi ja algatada laiema mõjuga arutelusid, kutsudes siia mõjukaid arvamusliidreid kogu Euroopast.

Ühtlasi saame eesistumise ajal suurendada Eesti rahvusvahelist nähtavust näiteks kultuuris, ettevõtluses, infotehnoloogias, turismis, elamusmajanduses ning hariduses ja teaduses.

Kuna vahetult pärast Eesti eesistumist algab Eesti juubeliaasta, saame Eestit tutvustavad üritused osaliselt siduda ka Eesti Vabariigi 100. aastapäeva tähistamise rahvusvahelise programmiga.

Välisprogrammist lähemalt


Ürituste kalender

Eesti eesistumisürituste kalendris on lisaks poliitilise kalendri kõrgetasemelistele sündmustele ka üle 200 Eestis toimuva eksperttaseme kohtumise ja konverentsi. Need on n-ö ametlikud eesistumise üritused, mis on rahastatud eesistumise eelarvest.

ÜLDKONTAKT
+372 693 5216
eesistumine2017@riigikantselei.ee
Riigikantselei
Rahukohtu 2, Tallinn, 10130

 

Eesti Konjunktuuriinstituudi uuring: Alkoholitarbimine väheneb neljandat aastat järjest

NordenBladet — Eesti inimesed tarbisid 2016. aastal täiskasvanud elaniku kohta keskmiselt 9,9 liitrit absoluutalkoholi, mida on 6 protsenti vähem kui 2015. aastal. Alkoholitarbimine väheneb neljandat aastat järjest, selgub Sotsiaalministeeriumi tellimusel valminud Eesti Konjunktuuriinstituudi uuringust „Eesti alkoholiturg, alkoholi tarbimine ja alkoholipoliitika 2016. aastal“.

„Enamiku joogiliikide tarbimine vähenes möödunud aastal ja kõige kiiremini vähenes kange alkoholi ja lahjade segujookide tarbimine,“ ütles Eesti Konjunktuuriinstituudi direktor Marje Josing. „Alkoholitarbimise vähenemist on soosinud kõrgemad jaehinnad, sest tarbimine on enamasti sõltuv hinnatasemest ja alkohoolsete jookide jaehinnad tõusid 2016. aastal 6,7 protsenti. Kuid kindlasti on olnud oluline mõju ka ühiskonnas alkoholipoliitika teemal toimunud avalikul arutelul, tervislikumaks muutunud eluviisil ja hoiakute muutusel.”

2016. aastal tarbisid Eesti elanikud alkohoolseid jooke ühe täiskasvanu (vanuses 15+) kohta absoluutalkoholiks arvestatuna keskmiselt 9,9 liitrit (-0,6 liitrit), millest kanged alkohoolsed joogid, sh viin moodustasid 3,6 liitrit, õlu 4,2 liitrit, viinamarjaveinid 1,6 liitrit ja teised lahjad alkohoolsed joogid 0,5 liitrit.

Samas on alkohol endiselt kergesti kättesaadav ja alkoholimüügilubade arv kasvab. Kehtivate alkoholimüügilubade arv on tõusnud 2017. aasta mai alguseks 7850-ni võrreldes 7296 müügiloaga 2015. aastal (+7,6%). Tekkinud on piiriülesed ostud Lätist, mis lisasid Eesti alkoholitarbimisele eelmisel aastal 0,8 liitrit absoluutalkoholi ühe täiskasvanu kohta.

Sotsiaalministeeriumi terviseala asekantsler Maris Jesse sõnul oleme seatud eesmärkidest aga veel kaugel ning alkoholikahjud on Eestis endiselt suur probleem. „9,9 liitrit alkoholi täiskasvanud elaniku kohta aastas on tase, kus ikka veel alkoholist tingitud kahjud ületavad selle tööstusharu toodetud tulud,“ ütles Maris Jesse. „Seepärast peame alkoholikahjude vähendamiseks jätkama kompleksselt erinevate meetmete kaudu nii inimeste teadlikkuse tõstmise ja hoiakute mõjutamisega, alkoholi kättesaadavuse ja reklaami piiramisega kui ka vajajatele ravivõimaluste suurendamisega.“

Väheneva tarbimise tingimustes on Eesti elanike suhtumine alkoholitarbimisse muutunud sallivamaks, kuid valdav osa inimestest toetab endiselt piirangutega alkoholipoliitikat. 70% küsitlusele vastanutest hindas, et Eesti elanike alkoholitarbimist tuleks vähendada. Kõige olulisemateks alkoholiga seotud probleemideks hinnati endiselt alkoholijoobes sõidukijuhtimist, kodust vägivalda ning laste ja noorte alkoholitarbimist. „Vastanute hinnangul saavad alkoholikahjude vähendamiseks kõige enam ära teha inimesed ise. Käitumise muutmisele saab kaasa aidata meedia ja mõistlik riiklik alkoholipoliitika,“ lisas Josing.

Reklaamipiirangute vajalikkuse osas inimeste suhtumine aastaga leebemaks muutunud ei ole. Valdav osa elanikest ( kuni 77%) toetab alkoholi välireklaami keelustamist, samuti alkoholireklaamide keelustamist raadio- ja telekanalites, internetis, sotsiaal- ja trükimeedias. Samuti toetatakse alkoholi kättesaadavuse piiramist. 74%  vastanutest toetas alkoholi müügikeeldu kauplustes, mis ei ole alkoholi- ega toidupoed ja 71% vastanutest kogu alkoholimüügi koondamist poodide spetsiaalsetesse alkoholiosakondadesse.

Alkoholipoliitika karmistamiseks Vabariigi Valitsuse poolt 26. jaanuaril heaks kiidetud alkoholi- ja reklaamiseaduste muutmise eelnõu menetlemine Riigikogus jätkub peale Euroopa Liidus kohustuslikku teiste liikmesriikide teavitusperioodi lõppu 31. juulil.

 

Allikas: Sotsiaalministeerium
Loe kõiki NordenBladet´i “Eesti uudised & info” rubriigi artikleid SIIT

Sotsiaalkaitseminister Kaia Iva: Paindlikum toimetulekutoetus võib tulla juba 2018. aasta jaanuarist

NordenBladet — Sotsiaalministeerium saatis kooskõlastamisele sotsiaalhoolekande seaduse muudatused, millega riik soovib teha toimetulekutoetuse süsteemi senisest paindlikumaks ning soodustada toimetulekutoetuse saajate osalemist tööturul.

„Töötamine on kindlaim viis vaesuse ennetamiseks, mistõttu on oluline, et inimesed ei jääks pikaks perioodiks toimetulekutoetuse lõksu,“ ütles sotsiaalkaitseminister Kaia Iva. „Kui praeguses süsteemis väheneb toimetulekutoetus juba esimesel palgapäeval, siis uuesti tööle asumise soodustamiseks on mõistlik anda inimestele üleminekuaeg. See võiks julgustada inimesi esimese sammu tegemisel.“

Töötamise soodustamiseks tehakse erand neile, kes on viimase kahe järjestiku kuu jooksul saanud toimetulekutoetust ilma töist tulu omamata. Kui inimene asub tööle, siis esimese kahe kuu jooksul ei arvata tema teenitud töötasu sissetulekute hulka ning seejärel järgmise nelja kuu jooksul arvatakse toimetulekutoetuse arvestamisel sissetulekute hulka ainult pool teenitud töötasust. „Seega esimese poole aasta jooksul, kui inimene asub tööle, on ta toetuse saamisel soodsamas olukorras,“ lisas minister.

Lisaks luuakse ka õpilastele paindlikumad tingimused töötamiseks näiteks koolivaheajal, kuna uue regulatsiooni kohaselt ei arvata toimetulekutoetuse arvestamisel edaspidi leibkonna sissetulekute hulka alaealiste õpilaste teenitud töötasu.

Täiendavat paindlikkust antakse ka läbi kohalike omavalitsuste (KOV), kes saavad edaspidi suurema kaalutlusõiguse toetuse arvestamisel. „Kohalikul omavalitsusel, kes ju teab ja tunneb oma inimeste olukorda kõige paremini, on edaspidi rohkem võimalusi otsustada, milliseid tulusid ja kulusid toimetulekutoetuse arvutamisel arvestada,“ sõnas minister Kaia Iva. Samas saab toetust vähendada, kui inimene ei soovigi tööle minna

Valitsuskabinetis kokkulepitu järgi näeb eelnõu ette vajaduspõhise peretoetuse kaotamise. Toimetulekutoetust saavatele peredele aitab vajaduspõhise peretoetuse kaotamist kompenseerida toimetulekupiiri tõstmine 2018. aastal seniselt 130 eurolt 140 euroni kuus ning alaealistel 1,2 kordseks ehk  seniselt 130 eurolt 168 euroni kuus. Toimetulekupiir kehtestatakse iga-aastase riigieelarve seadusega.

Lapsetoetused arvatakse toimetulekutoetuse arvutamisel aga perekonna sissetulekute hulka. Lapsetoetus esimese ja teise lapse eest tõuseb 2018. aastal 55 euroni kuus ja 2019. aastal 60 euroni kuus. Kolmandale ja igale järgnevale lapsele makstava lapsetoetuse suurus on 100 eurot kuus. 2017. aasta 1. juulist lisandub täiendav lasterikka pere toetus, mis on 3-6-lapselistele peredele 300 eurot kuus ning seitsme ja enama lapsega peredele 400 eurot kuus.

Toimetulekutoetus on riigi rahaline abi, mille eesmärk on toetada iseseisvat toimetulekut ning leevendada inimeste materiaalset puudust. 2016. aastal maksti toimetulekutoetust 15 300 leibkonnale. Toimetulekutoetust sai kokku 27 990 inimest, mis moodustab 2,1% Eesti elanikest.

Prognoosi kohaselt suureneb muudatuste mõjul sotsiaalmaksu laekumine 2018. aastal kuni 2,95 mln euro võrra.

 

Avafoto: Sotsiaalkaitseminister Kaia Iva (Riigikogu fotoarhiiv/Erik Peinar)
Allikas: Sotsiaalministeerium

Loe kõiki NordenBladet´i “Eesti uudised & info” rubriigi artikleid SIIT

Jevgeni Ossinovski: Riik hakkab senisest enam toetama vähese töökogemusega noorte tööle saamist

NordenBladet — Alates 1. septembrist muudetakse Eesti Töötukassa teenuse „Minu esimene töökoht“ tingimusi, et lihtsustada tööandjatel palgatoetuse abil vähese töökogemusega noorte värbamist.

„Minu esimese töökoha“ teenust osutatakse tööandjale, kes sõlmib noorega tähtajatu töölepingu või vähemalt üheaastase tähtajalise lepingu ning võimaldab talle vajadusel tööalast koolitust.

„Noorte tööturule sisenemist taktistavad tihti just kogemuse ja oskuste puudumine. Nii teiste riikide praktikad kui ka teenuse vahehindamine näitas, et palgatoetus koos toetava täiendõppevõimalusega on noorte tööturule aitamiseks asjakohane, lihtsustades noortel töökogemuse saamist ning karjäärivõimalusi tulevikus,“ ütles tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski.

Muudatuste aluseks on võetud 2017. aasta veebruaris Balti Uuringute Instituudi läbi viidud „Minu esimese töökoha“ teenuse vahehindamine, kus toodi välja ettepanekud teenuse tingimuste kohaldamiseks vähese töökogemusega noortele ja tööandjatele sobivamaks.

Kui seni oli teenus mõeldud erialase hariduseta 17–29-aastaste noorte palkamiseks, siis uus kord võimaldab tööle võtta ka erialase haridusega ja 16-aastase noore, kes on täitnud koolikohustuse.

Muudatuse tingis asjaolu, et töötute noorte seas on arvestataval hulgal erialase haridusega noori, kes järjest enam satuvad ka NEET noorte hulka ehk nende noorte hulka, kes ei tööta, õpi ega osale koolitustel. Seetõttu lubab uus kord toetada ka erialase haridusega noorte esimese pikemaajalise töökogemuse saamist.

Lisaks muudeti teenuse saamist paindlikumaks. Kui varem oli võimalik teenusele pääseda pärast 4 kuud Eesti Töötukassas töötuks registreerimisest ja teiste töö leidmise võimaluste ammendumist, siis nüüd vastab noor tingimustele, kui ta ei ole olnud tööga hõivatud viimase kolme kuu jooksul või on olnud ajutiselt hõivatud. Seejuures ei ole oluline, kui kaua ta on olnud eelnevalt Töötukassas registreeritud töötu.

Seni oli tööandja kohustus sõlmida noorega tähtajatu tööleping või vähemalt kaheaastane tähtajaline leping. Hiljutine CV Keskuse 16 717 Eesti tööotsija tööstaaži analüüs näitas, et noored töötavad ühel ametikohal keskmiselt aasta ja seitse kuud. Ka vahehindamisest selgus, et tulenevalt noorte mobiilsusest, hoiakutest ja soovist saada erinevaid töökogemusi, samuti tööandjate soovist noori lähemalt tundma õppida, on asjakohasem seada lühem tähtajalise töölepingu nõue. Seega toetatakse tööandjaid, kes sõlmivad noorega tähtajatu töölepingu või vähemalt üheaastase tähtajalise lepingu.

Uue korra järgi makstakse palgatoetust tööandjale tähtajatu töölepingu korral 12 kuu eest noore tööle asumisest arvates ning tähtajalise töölepingu korral poole lepingusuhte pikkuse eest, kuid mitte kauem kui 12 kuud.

Palgatoetuse suuruseks on 50% töötaja ühe kuu töötasust, kuid mitte rohkem kui kahekordne töötasu alammäär.
Ka edaspidi on tööandjatel võimalik taotleda koolituskulude hüvitamist kuni 2500 euro ulatuses ühe töötaja kohta. Koolitusvajadus ja koolitusel osalemine peab olema eelnevalt Töötukassaga kokku lepitud.

Perioodil 1. jaanuar 2015 kuni aprill 2017 asus „Minu esimene töökoht“ abil tööle 700 noort 619 erinevas asutuses.

Lisaks jõustuvad 1. juunist 2017 alaealiste töötamise toetuse tingimused, mille kohaselt hakkab töötukassa juba uuest ehk 2018. aastast maksma tagasiulatuvalt toetust nendele ettevõtjatele, kes võtavad endale tänavu suvest tööle 13–16-aastaseid noori. Toetuse suurus on 30% töölevõetava bruto töötasust.

 

Avafoto: Jevgeni Ossinovski Sotsiaalkomisjoni istungil, 15. mail 2017 (Riigikogu fotoarhiiv/ Erik Peinar)
Allikas: Sotsiaalministeerium

Loe kõiki NordenBladet´i “Eesti uudised & info” rubriigi artikleid SIIT