NordenBladet – Soome tolliameti peadirektor Sami Rakshit leiab, et Hiina kaupade ja nende posti teel Euroopasse saatmise mahtu tuleb piirata. Tema sõnul ei suuda tolliteenistused üksikpakkide laviiniga toime tulla ega tagada piisavat järelevalvet.

Rakshiti andmetel on saadetiste hulk kasvanud erakordselt: Soomes suurenes väljaspool EL-i pärit pakkide arv 2022. aasta 850 000-lt 2024. aastal 28,2 miljonini ning tänavu prognoositakse ligikaudu 50 miljonit. Euroopa majanduspiirkonda jõudis mullu kokku 4,6 miljardit saadetist, neist 1,1 miljardit Hollandisse. Väidetavalt pärineb 98% EL-i sisenevatest pakkidest Hiinast.

Tolliametniku sõnul tekitab olukorra, kus iga e-kaubanduse pakk tuleb eraldi vormistada, riikidele tohutu halduskoormuse. Lisaks on ilmnenud maksudistsipliini probleemid: osa platvorme kogub küll tarbijalt käibemaksu, kuid ei kanna seda EL-ile täielikult edasi.

Rakshit rõhutab, et suured platvormid peavad end EL-is registreerima ja võtma ametliku kohustuse makse tasuda. Praktikas teab toll aga üksnes üksikute saadetiste lõikes, kas kogutud käibemaks laekub õigesti.

Hiina kaupade voog toob kaasa ka mitmeid tõsiseid riske

Ületarbimine: madalad hinnad ergutavad tarbimist, mis on ühiskondlikult ebasoovitav.

Keskkonnamõju: Hiinast tellitud kaubavoog tekitab Euroopasse märkimisväärse jäätmekoormuse.

Konkurentsivõime: odoav import õõnestab EL-i ettevõtete hinnakonkurentsi ja majanduslikku vastupidavust.

Tooteohutus: odavplatvormidelt imporditud kaupade kvaliteet ja ohutus pole tagatud.

Soovitatud lahendused

Rakshiti hinnangul tuleks piirata üksikute pakkide saatmist otse tarbijatele üle maailma. Eelistada tuleks kaupade importi suurtes partiides otse tolliladudesse, kus on võimalik teha turva- ja maksukontrolle.

EL-is käib praegu tollireform, mille eesmärk on parandada e-kaubanduse järelevalvet nii turvalisuse kui maksustamise vaates. Rakshiti sõnul ei pruugi riikide üksiktegevus piisata ning reformi mõju võib avalduda aeglaselt.

Avafoto: Unsplash