NordenBladet – Venemaa kasutab varilaevastikku, et mööda hiilida lääneriikide kehtestatud nafta hinnalaest ning jätkata oma sõjalist tegevust Ukrainas. Veebiväljaanne Politico.eu teatas, et Euroopa riigid arutavad kulisside taga võimalusi, kuidas Läänemerel sõitvaid Vene tankereid arestida.
Võimalikud arestimismeetmed ja õiguslikud kaalutlused
Politico andmetel kaalutakse tankereid arestida rahvusvahelise õiguse alusel, tuues põhjuseks keskkonnaohud või piraatluse ohu. Euroopa riigid koostavad uusi õigusakte, et leida seaduslik alus varilaevastiku laevade kinnipidamiseks. Kui ühine kokkulepe ei sünni, võivad riigid kehtestada iseseisvalt seadused, mis lubaksid tankereid arestida ka väljaspool territoriaalvett.
Üks võimalik meede on nõuda, et kõik Läänemerel liikuvad tankerid kasutaksid ainult usaldusväärsete kindlustusfirmade teenuseid. See võimaldaks Eestil ja Soomel kahtlasi laevu kinni pidada.
Eesti välisministri hoiatused
Eesti välisminister Margus Tsahkna tõi välja keskkonnaohud ja võimalikud rünnakud Läänemere veealusele taristule. “Ligi 50 protsenti sanktsioneeritud kaubandusest liigub Soome lahe kaudu. Me ei saa kogu merd blokeerida, kuid me saame tugevamalt kontrollida,” märkis Tsahkna Politicole antud intervjuus.
Venemaa varilaevastiku ulatus ja mõju
Varilaevastiku abil väldib Venemaa hinnalage, suunates toornafta turule ja teenides seeläbi tulu sõjalisteks operatsioonideks. Mõttekoja Centre for Research on Energy and Clean Air juht Isaac Levi tõi esile, et varilaevastik moodustab juba 17 protsenti maailma naftatankeritest ning veab üle 80 protsendi Vene toornaftast.
G7 riigid kehtestasid 2022. aastal hinnalae, mis piirab naftabarreli hinda 60 dollariga ning keelab lääneriikide kindlustusseltsidel kindlustada naftatransporti, mis seda piiri ületab. Paljudel Vene tankeritel puudub nüüd lääne kindlustus, mistõttu nad kasutavad varilaevastiku skeeme.
Tõkked ja väljakutsed arestimisel
Kuigi Euroopa riikides kasvab frustratsioon Vene varilaevastiku tegevuse suhtes, pole tankereid lihtne arestida. Peamisteks takistusteks on Venemaa võimalik juriidiline vastutegevus, suured finantskulud ja logistilised probleemid. Lisaks tuleb arvestada keeruliste rahvusvaheliste laevandusreeglitega.
Tsahkna sõnul on oluline leida Euroopa riikide vahel ühine kokkulepe ja koordineerida seaduste rakendamist. “Me peame kokku leppima, kuidas me neid konventsioone rakendame,” ütles ta.
Euroopa riikide otsus Venemaa varilaevastiku suhtes võib mõjutada kogu regiooni majandust ja julgeolekut, samal ajal kui Venemaa jätkab viise sanktsioonide vältimiseks.
Avafoto: NordenBladet digiarhiiv