NordenBladet – Pühade-eelne periood aktsiaturgudel on sageli seotud teatud sesoonsete mustritega, millest üks tuntumaid on nn “Santa Claus Rally”. See viitab aktsiahindade tõusule aasta viimastel päevadel ja uue aasta alguses. Ajalooliselt on S&P 500 indeks alates 1950. aastast näidanud sellel perioodil keskmiselt 1,3% tõusu, esinedes umbes 79% juhtudest.

Sarnaseid trende on täheldatud ka teistel turgudel. Näiteks Ühendkuningriigi FTSE 100 indeks on aastatel 1985–2015 tõusnud detsembris keskmiselt 2,26%, tõustes 83% ajast.

Balti börside kohta spetsiifilised andmed pühade-eelse perioodi kohta on piiratud. Kuid üldiselt on täheldatud, et madalama likviidsusega turgudel on sesoonsed mustrid vähem väljendunud või ettearvamatumad.

Järgnevalt on toodud mõned peamised tähelepanekud ja uuringud:

1. “Pühade rally” efekt (Holiday Rally või Santa Claus Rally)

  • Kirjeldus: Börsiralli detsembri viimase viie kauplemispäeva ja jaanuari kahe esimese kauplemispäeva jooksul.
  • Statistika: Ajalooliselt on USA börsil S&P 500 indeksil alates 1950. aastast tõusu registreeritud umbes 75% juhtudest perioodil jõulupühade ja uusaasta vahel.
  • Põhjused:
    • Madalam kaubeldavus: Suur osa institutsionaalsetest investoritest on pühade ajal puhkusel, mistõttu võivad turud liikuda kergemini ülespoole väiksemate ostumahtude toel.
    • Positiivne meelestatus: Investorid võivad olla optimistlikumad uue aasta alguse suhtes.
    • Maksude optimeerimine: Investeerijad müüvad aasta lõpus kahjumlikke aktsiaid, et vähendada maksukohustust, kuid sageli investeerivad selle raha tagasi pühadejärgselt.

2. Madal volatiilsus

  • Kirjeldus: Pühade eel ja ajal on volatiilsus (aktsiate hinnakõikumised) tihti madalam.
  • Statistika: Thanksgiving’i ja jõulude perioodil registreeritakse tavaliselt vähem volatiilseid kauplemispäevi.
  • Põhjus: Paljud professionaalsed kauplejad võtavad aja maha, mis tähendab vähem spekulatiivset kauplemist.

3. Negatiivsed mustrid: langused enne pühadeaega

  • Kirjeldus: Vahetult enne pühade algust võib täheldada kerget müügisurvet, kuna investorid soovivad oma positsioone likvideerida või riske vähendada.
  • Statistika: Aasta viimase kvartali alguses (eriti oktoobris) võib esineda suuremaid korrektsioone või volatiilsust. Kuid detsembri keskpaigast kuni pühadeni on trend sageli tõusev.

4. Regionaalsed erinevused

  • USA turud: Santa Claus Rally on hästi dokumenteeritud.
  • Euroopa ja Aasia turud: Sarnaseid efekte täheldatakse, kuid need ei ole nii väljendunud kui USA turgudel. Näiteks Hiina turgudel mõjutab meeleolu ka kevadpühade hooaeg (Chinese New Year).

5. Aastane “jaanuari efekt”

  • Kirjeldus: Jaanuaris võivad väiksemad aktsiad (small-cap stocks) kogeda märkimisväärseid tõuse.
  • Statistika: Paljud uuringud on näidanud, et jaanuari esimesel nädalal saavutavad väikeettevõtete aktsiad keskmisest kõrgema tootluse.
  • Põhjus: Investorid pööravad tähelepanu alahinnatud aktsiatele või liiguvad tagasi riskantsematesse varadesse pärast maksustrateegiate rakendamist aasta lõpus. Paljud investorid müüvad aasta lõpus oma kehvemad aktsiad maha, et võtta vastu kahjumid, mis ühtlasi kahandavad tulumaksukohustust. Samuti ei soovita väikseid ning vähem tuntuid aktsiaid oma aastalõpu bilansis näidata.

Soovitused investoritele:

Lühiajalised strateegiad:

Kui kaupled lühiajaliselt, tasub tähele panna jõulude ja uusaasta vahelise perioodi tõusutrendi.

Pikaajalised strateegiad:

Ära tugine liigselt sesoonsetele mustritele. Kuigi need on ajalooliselt täheldatud, ei taga need tulevasi tulemusi.

Riskijuhtimine:
Pühade eel võib madalam kauplemisaktiivsus suurendada riski, kuna väiksemad mahud võivad põhjustada suuremaid hinnakõikumisi.

Jõuluvana ralli toimub konkreetselt seitsmepäevase perioodi jooksul, mis hõlmab detsembri viimast viit kauplemispäeva ja jaanuari kahte esimest kauplemispäeva, kusjuures ajaloolised andmed näitavad positiivset tootlust umbes neli viiendikku ajast.

Yale Hirschi* sõnul on jaanuari kaks esimest kauplemispäeva jõuluvana ralli perioodi lahutamatu osa, mis seob selle jaanuari laiemate turumustritega, sealhulgas “jaanuari baromeetriga”, teise nähtusega, mille Yale Hirsch tuvastas 1972. aastal.

Jõuluvana ralli esindab Wall Streeti üht kõige püsivamat hooajalist mustrit. Kuigi ajaloolised andmed näitavad, et periood on olnud alates 1950. aastast usaldusväärselt positiivne, peaksid investorid vaatama pühadehooaja hinnamuutusi oma laiemate investeerimiseesmärkide ja riskitaluvuse kontekstis. Nagu iga turumustri puhul, ei taga varasemad tootlused tulevasi tulemusi ning edu nende mustritega kauplemisel nõuab sageli hoolikat riskijuhtimist ja turutingimuste põhjalikku mõistmist.

_______________________

* Yale Hirsch on iga-aastase aktsiakauplejate almanahhi (Stock Trader’s Almanac) asutaja ning just tema lõi enam kui 50 aastat tagasi “Jõuluvana ralli” teooria.

Hirsch kirjeldas seda fenomeni esmakordselt oma almanahhis, viidates sellele, et aktsiaturud kipuvad tõusma viimastel viiel kauplemispäeval enne aasta lõppu ja esimesel kahel päeval uue aasta alguses.

Hirsch rõhutas, et Santa Claus Rally ei tähenda ainult hooajalist turu tõusu, vaid selle puudumine võib olla ka hoiatusmärk. Kui turg ei tõuse sel perioodil, võib see viidata sellele, et järgmine aasta algab raskemalt.

Avafoto: NordenBladet digiarhiiv