NordenBladet — Juunist jõustub Soomes uus liiklusseadus, mis toob mitmeid olulisi muudatusi. Näiteks on juhile pandud rohkem vastutust. Kui lapsed mängivad tee ääres, siis peab juht suutma ise ohtu hinnata, et õnnetust ei juhtuks. Lubatud on vasemale teepoolel parkimine ja kehtestatud minimaalne lubatud kiirus. Liiklustrahvid jäävad ajalukku ja nende asemel hakatakse määrama liiklusveamaksu. Kiiruskaamerate puhul võidakse liiklusveamaks määrata auto omanikule või valdajale ja juhti pole vaja enam tuvastada, vahendab Helsingin Sanomat.

Lisaks liiklejale pandud ettevaatuskohustusele sätestab uus liiklusseadus sujuva ja turvalise liiklemise nõude. Liikleja ei tohi takistada ülejäänud liiklust. Nii ei tohi juht takistada teisel sõidukil möödasõitu. Samuti ei tohi teel sõita põhjuseta liiga aeglaselt.

Liiga lähedal taga sõitvat autot ei tohi ehmatada nn piduritestiga ehk tarbetud äkkpidurdused on keelatud. Varem oli aeglastel sõidukitel nagu traktoritel mööda laskmise kohustus, nüüd on see kõigil aeglaselt liikuvatel sõidukitel. Aeglaselt liikuv sõiduk peab andma teed tagant tulevatele sõidukitele.

Telefoni kasutamise keeld laieneb kõikidele tehnilistele süsteemidele. Kui autos on uus meediaseade, siis tohib seda kasutada ainult seisu ajal, näiteks foori taga. Kiirteel on keelatud tagasipöörded ja tagurdamised.

Seni pidi jalaäijad tee ületamiseks kasutama kõnniteed, nüüd on lisandunud veel pealt- ja altkäigud. Jalgrattal peab hämaras põlema punane tagatuli. Ratturil on soovitav kasutada kiivrit.

Tulevikus on sõiduk ka vankrit vedav hobune. Sellest tulenevalt peab vankril põlema hämaras või pimedas valge esituli ja punane tagatuli.

Kiiretel traktoritel enam kiirteele asja pole, seal hakkab kehtima 70 km/h minimaalne lubatud kiirus. Traktorite ja muude tööseadmetega sõites on kohustuslik kasutada turvavööd. Uue seaduse järgi on keelatud nn kvartalirallid ehk tarbetu ja teisi häiriv sõitlemine.

Parkimine on edaspidi lubatud ka vasemal teepoolel, kui see ei häiri liiklust. Parkimiskella asemel võib parkimise alguse ära märkida paberilehe peale. Kui ristmikul keerata mitmerajalisele teele, siis võib valida sobiva raja, mitte kasutada ainult vasakpoolset rada.

Tõusevad lubatud kiirused. Näiteks kuni 750 kandevõimega sõiduauto või kaubiku järelkäruga võib sõita kuni 100 km/h. Kaubikutega võib sõita kuni 120 km/h.

Rattur tohib ühesuunalisel tänaval sõita mõlemas suunas, kui see on liiklusmärkidega lubatud. Jalgrattatee märgi puhul peavad autojuhid andma teed ratturitele ning valima sõidukiiruse jalgrataste järgi.

Uue seadusega tuleb ka ligi 50 uut liiklusmärki, näiteks sõiduradade ühendumine, minimaalse kiiruse kehtestamine ja naastrehvidega sõidu keeld. Uued liiklusmärgid ei tule teedele üleöö, see võib võtta aastaid aega. Teejooned muutuvad kõik valgeteks, kuna automaatjuhtimise seadmetel on valget kergem tuvastada, kollased teejooned kaovad kolme aasta jooksul. Kollaseid jooni kasutatakse tulevikus vaid teetööde puhul.

Politseil on tulevikus võimalik peatada juhtimine, kui alkomeeter näitab alla 0,5 promilli. Politseil on õigus juhtimisõigust piirata lähtuvalt juhi seisundist. Ametivõimud saavad õiguse teha alarmsõite ka ilma vilkurite ja helideta. Vaikne alarmsõit sobib näiteks öösiti kiirabidele.

Avafoto: NordenBladet/Helena-Reet Ennet