NordenBladet — Soomes on võimalik jätkuvalt ilma probleemideta registreerida välismaalt varastatud auto. Paljud soomlased sõidavad seetõttu enese teadmata välismaalt, näiteks Eestist varastatud autoga. Politsei ja kindlustused on imestanud, miks Soomes lastakse varastatud autosid registreerida. Arvatavalt liigub Soomes kümneid või isegi sadu välismaalt varastatud autosid, vahendab Helsingin Sanomat.

Üks inimene Soomes, kes asja kohta rohkem teab, on endine politseitöötaja, Bexor oy juhataja Ari Huhtinen, kes tegeleb nii välismaal kui Soomes varastatud asjade otsimise ja omanikule tagastamisega. Huhtinen ütles, et talle tuli aasta tagasi tellimus firmalt, mis tahtis teada, miks on Eesti registris olev auto järsku registreeritud Soomes. Hiljem selgus, et firma endine töötaja oli toonud auto Soome ja registreerinud selle Soomes.

Selgus, et vahetult enne seda oli Soome toonane liiklusturvalisuse amet Trafi muutunud reegleid, mille kohaselt ei kontrollitud auto registrisse kandmisel enam selle omanikku. Praegune transpordi- ja kommunikatsiooniamet Traficom lubab, et seda süsteemi muudetakse.

Varastatud autosid leitakse Soomest pidevalt. Näiteks hiljuti teatati Hollandist, et on üles leitud Soome registrisse kantud ja müüki pandud varastatud auto.

Kui Soomes ei kontrollita auto registreerimisel, kas seda teeb tegelik omanik, võib kergesti juhtuda, et registreeritakse mõni välismaal renditud, laenatud või varastatud auto. Auto saab Soomes registreerida, kui kaasas on tehniline pass, makstud maks ja auto on tehniliselt korras. Pole isegi vaja võltsida auto kerenumbrit või dokumente.

Soomes on lihtne registreerida ka neid autosid, millel on muudetud kerenumbrit ja võltsitud dokumente, kuna ülevaatajatel pole aega ega oskusi kõiki asju kontrollida. Soome ametivõimudel on olemas juurdepääs varastatud autode registrile, aga ülevaatajatel sellist õigust pole.

Praegu on Soomes välismaalt toodud auto registreerimine väga lihtne. Kui maks on makstud, siis saab numbrid kätte ja ongi kõik.

Varastatud auto heauskne ostja võib jääda ilma kümnetest tuhandetest eurodest, kui auto käest ära võetakse. Pirkanmaa kohtus tuleb peatselt arutusele juhtum, kus üks Soome autopood müüs Hispaaniast varastatud ja Soomes registreeritud varastatud autosid kokku 250 000 euro eest. Politsei on autod konfiskeerinud.

Varastatud autode hulk Soomes arvatavalt kasvab, kuna kasutatud autosid tuuakse sisse järjest rohkem. Möödunud aastal toodi Soome 45 000 kasutatud autot. Asjatundjad soovitavad võtta Soomes kasutusele Rootsi süsteem, kus auto registreerimiseks tuleb dokumendid varem kohale toimetada, et neid saaks kontrollida. Rootsi võttis sellise süsteemi kasutusele, kuna sinna hakati tooma palju varastatud autosid.

Soome on liitumas kokkuleppega Eucaris, kus koos registreerimisega kontrollitakse, kas autot pole kusagil kuulutatud tagaotsitavaks. Traficom saadab juba praegu üle Euroopa laiali infot Soomes registreeritud autode kohta, aga neile varastamiste kohta mingeid vastuseid ei ole tulnud. Müügiarvete kontroll ei anna ka mingit tulemust, sest kõiki pabereid on võimalik võltsida. Eucarise süsteemis näeb aga ära, kas auto on varastatud.

Soomes on sõidukitega seotud kuritegevus palju väiksem probleem kui Rootsis. Soomes ärandati eelmisel aastal 1800 autot, aga Rootsis ärandati sama kogus kõigest ühe kvartali jooksul. Erinevus on ka see, et kui Soomes ärandatakse vanu ja väheväärtuslikke autosid, siis Rootsis ärandatakse uusi autosid. Rootsi varguste taga on välismaised grupeeringud. Rootsis kaovad kõige rohkem uued Toyotad ja Mazda CX mudelid. Vargaid ei peata ka erinevad vargavastased süsteemid ning nõutud on just tavalised autod, seda nii Euroopa Liidus kui väljaspool.

Soome ja Rootsi autovarguste erinevust seletab see, et Rootsi autopark on uuem ja seetõttu ahvatlevam. Rootsist on ühtlasi paremad ühendused mujale Euroopasse. Soomes on politsei suutnud vargusi paremini avastada ja tõkestada. Üle idapiiri on Soomest tänu tõhusale piirikontrollile väga raske varastatud autot viia.