NordenBladet – USA justiitsministeerium süüdistab Google’it reklaamitehnoloogia monopoli loomises, mis tõrjus konkurente kõrvale ja suurendas väljaannete kulusid, püüdes maksimeerida kasumit. Praegune kohtuprotsess keskendub Google’i kontrollile süsteemi üle, mis ühendab reklaamijaid ja väljaandeid. Süüdistajad väidavad, et Google juhib ligikaudu 90% reklaamiserverite ja -võrkude turust ning teenib kuni 37 senti igast reklaamidollarist.
Google eitab süüdistusi, väites, et nende edu põhineb konkurentsivõimelisel ja paremal tootel. Kui kohus leiab, et Google on seadust rikkunud, võib ettevõtet ähvardada sund müüa Google Ad Manager, mis hõlmab nende reklaamiserverit ja reklaamivahetusplatvormi. Kohus võib kesta mitu nädalat.
Google’i vastases monopolivastases kohtuasjas tunnistas ettevõtte palgatud ekspert, et USA valitsus alahindab märkimisväärselt konkurentsi, millega Google reklaamitehnoloogia turul silmitsi seisab, vahendab Yahoo Finance. Majandusteadlane Mark Israel rõhutas, et valitsuse väide, et Google’il on ebaseaduslik monopol reklaamitehnoloogia valdkonnas, keskendub liiga kitsale turuosale, mida nimetatakse “avatud veebi kuvareklaamiks” – need on peamiselt ristkülikukujulised reklaamid veebilehtede üla- ja külgedel.
Israel selgitas, et tegelikkuses on reklaamijad märkimisväärselt suurendanud oma kulutusi sotsiaalmeediaplatvormidele nagu Facebook ja TikTok ning veebimüügiportaalidele nagu Amazon. Kui arvestada kogu veebipõhist kuvareklaami, mitte ainult kitsalt määratletud segmenti, oli Google’i turuosa USA-s 2022. aastal vaid 10%, mis on langus võrreldes 15%ga kümme aastat tagasi.
Lisaks on reklaamijad viinud oma kulutused eemale lauaarvutite ja sülearvutite ekraanidelt, kus Google väidetavalt turgu kontrollib, suunates raha hoopis mobiilirakendustesse ja nutiseadmete ekraanidele. Näiteks on reklaamikulutused lauaarvutite ja sülearvutite ekraanidel langenud 2013. aasta 71%-lt 2022. aastal vaid 17%-ni.
Valitsus väidab, et Google on üles ehitanud ja säilitanud ebaseadusliku monopoli, mis piirab valikuvõimalusi ja tõstab kulusid nii veebiväljaannetele kui ka reklaamijatele. Väidetavalt kontrollib Google kogu reklaamiprotsessi alates tehnoloogiast, mida väljaandjad kasutavad reklaamipinna müümiseks, kuni tehnoloogiani, mida reklaamijad kasutavad reklaamipinna ostmiseks, ja oksjonisüsteemini, mis paari millisekundiga ühendab reklaamija väljaandjaga.
Valitsus väidab, et Google sunnib väljaandeid kasutama oma tehnoloogiat, kui nad soovivad pääseda ligi Google’i laiale reklaamijate võrgustikule, mis loob ebaausa turuolukorra.
Google’i kaitseargument on, et valitsus ei arvesta ettevõtte miljarditesse ulatuvaid investeeringuid, mis on suunatud toodete arendamisse, et pakkuda paremat väärtust nii väljaannetele kui ka reklaamijatele. Näiteks toob Israel esile andmed, mis näitavad, et väljaanded teenivad Google’iga koostööd tehes rohkem tulu iga reklaamipinna ühiku kohta, samas kui reklaamijad maksavad iga kliki eest vähem.
Israel lükkas ka tagasi väited, et Google võtab reklaamide müügilt 36 senti igast dollarist, tuues välja, et tegelik näitaja on viimastel aastatel langenud 31-32%-ni. Samas on tema sõnul konkurentide vahendustasud veelgi kõrgemad, keskmiselt 42 senti dollarist.
See kohtuprotsess Virginias on eraldiseisev juhtum valitsuse varasemast hagist, milles Google’i otsingumootor tunnistati ebaseaduslikuks monopoolseks platvormiks. Selle juhtumi osas pole veel langetatud lõplikke otsuseid, kuid järgmine kuu esitab valitsus oma ettepanekud võimalike lahenduste kohta, mis võivad muu hulgas sisaldada piiranguid Google’ile maksta tehnikafirmadele selle eest, et need seaksid Google’i otsingumootori vaikimisi otsingumootoriks seadmetes nagu mobiiltelefonid, või isegi nõuda Google’ilt teatud ärivaldkondade müümist.
Avafoto: NordenBladet digiarhiiv