NordenBladet – Viimastel aastatel on ülikoolihariduse väärtus seatud noorte seas kahtluse alla – paljud küsivad, kas kõrgharidus on tõepoolest vajalik, eriti ajastul, mil hübriidtöö* ja iseseisvad õppemoodulid muutuvad üha tavalisemaks. Samal ajal on Ühendkuningriigi ametlik statistikaamet, ONS (Office for National Statistics), leidnud, et just ülikooliharidus võib olla otsustav tegur hübriidtöö ehk paindlikult nii kodus kui kontoris töötamise võimaluse saavutamisel.

Ühendkuningriigi statistikaamet on seisukohal, et hoolimata kasvavast skeptitsismist, on ülikooliharidus hübriidtöö eeliste saavutamiseks oluline tegur. See tõstab esile ülikooli rolli mitte ainult kui konkreetse eriala teadmiste pakkujana, vaid ka kui oskuste ja mõtteviisi arendajana, mis võimaldavad tööturul paindlikumalt ja efektiivsemalt kohaneda.

Generatsiooni Z skeptilisus ja selle põhjused

Paljud Z genartsiooni (Gen Z) noored kahtlevad ülikoolihariduse kasulikkuses, kuna selle omandamine nõuab suuri kulutusi ja palju aega. Ülikoolilõpetajad satuvad sageli tööturule suurte õppelaenudega, ning paljudel neist on raskusi tasuva töökoha leidmisega. Tehnoloogia ja digioskuste laialdase leviku tõttu on samuti tekkinud alternatiivseid viise erialaste teadmiste omandamiseks, näiteks veebikursused ja mikrokraadid, mis tunduvad kiiremad ja kuluefektiivsemad.

ONS: Ülikooliharidus kui hübriidtöö võti

ONS-i andmetel on kõrgharidusega töötajatel suurem tõenäosus saavutada hübriidse töö vorm, mis võimaldab neil paindlikkust ja töö-kodu tasakaalu. ONS-i uuringud näitavad, et kõrgharidusega töötajad on sageli ametites, mis võimaldavad osalist kaugtööd ja soodustavad paindlikke töötingimusi. Paljud neist ametitest on keerukamad ja nõuavad spetsiifilisi teadmisi ja oskusi, mida omandatakse sageli just ülikoolihariduse kaudu.

Kuidas ülikooliharidus hübriidtööd toetab

Paljud hübriidtöö positsioonid, näiteks juhtivad ja kõrgemate analüütikute kohad, nõuavad erialaseid teadmisi ja laiemat mõistmist, mida ülikooliprogrammid pakuvad. Ülikooliharidus aitab arendada süstemaatilist mõtlemist, uurimisoskusi ja kriitilist analüüsi – omadusi, mis on hübriidtöö edukaks teostamiseks vajalikud. Lisaks on paljudes ettevõtetes hübriidtöö võimalused loodud neile töötajatele, kes täidavad ülesandeid, mis ei vaja igapäevast kohapealset kohalolu, ning selliste ülesannete täitmiseks eeldatakse sageli kõrgemat haridustaset.

Ülikoolihariduse väärtus pikaajalises perspektiivis

Kuigi paljud noored on skeptilised ülikoolihariduse hinna ja kasulikkuse osas, viitab ONS-i statistika sellele, et kõrgharidus võib olla pikaajaline investeering, mis suurendab tööalast paindlikkust ja elukvaliteeti. Hübriidtöö võimaluste tõus annab töötajatele paindlikkuse, mis omakorda vähendab stressi ja suurendab tööga rahulolu. Selline võimalus on siiski sagedamini kättesaadav kõrgharitud inimestele, kuna ülikool pakub neile teadmiste ja oskuste baasi, mis on vajalikud kõrgemate ja paindlike ametikohtade täitmiseks.

Gen Z ehk Z-põlvkonna kohta on tehtud mitmeid analüüse, mis keskenduvad nende töö- ja õpiharjumustele, motivatsioonidele ja väärtushinnangutele. Selle põlvkonna eelistused töö ja õppimise osas eristuvad sageli eelmistest põlvkondadest tänu nende kasvukeskkonnale, mille on kujundanud kiire tehnoloogia areng ja sotsiaalse teadlikkuse suurenemine. Allpool on mõned peamised järeldused ja trendid:

1. Töökeskkonna paindlikkus ja hübriidtöö eelistus
Gen Z hindab väga töö paindlikkust ja soovib, et neil oleks võimalus töötada nii kontoris kui ka kaugelt, sõltuvalt vajadusest. Analüüsid näitavad, et hübriidtöö mudel vastab hästi nende ootustele.

Nad väärtustavad töö- ja eraelu tasakaalu ning ei soovi end siduda traditsioonilise „9–5“ tööajaga, pidades paindlikkust suurema rahulolu ja produktiivsuse aluseks.

2. Tehnoloogiakeskne töö ja õppimine
Gen Z on üles kasvanud digitaalses keskkonnas ning nende harjumus erinevate tehnoloogiliste platvormide ja tööriistade kasutamisel on suur. See põlvkond eelistab digitaalsete tööriistade ja suhtluskanalite kasutamist nii töö kui ka õppimise osas.
Virtuaalsed koostööplatvormid, näiteks Slack ja Microsoft Teams, on Gen Z seas populaarsed, sest nad on harjunud nii sotsiaalmeedia kui ka digitaalse suhtlemisega.

3. Kogemuslik ja praktiline õppimine
Z-põlvkond eelistab praktilist ja kogemuslikku õppimist teoreetiliste ja traditsiooniliste õppemeetodite asemel. Nad hindavad õppimisvõimalusi, mis pakuvad reaalset kogemust ja käegakatsutavat kasu.

Gen Z väärtustab projektipõhist õppimist ja praktilisi koolitusi, mis annavad neile konkreetseid oskusi ja teadmisi, mida saab kohe rakendada.

4. Väärtuspõhine töö ja ettevõtte missiooni tähtsus
Gen Z otsib tööd ja õppeprogramme, mis on kooskõlas nende väärtustega, eriti keskkonnahoiu, sotsiaalse vastutuse ja mitmekesisuse osas. Nad soovivad töötada ettevõtetes, mille missioon ja eetika sobivad nende põhimõtetega.

Paljud selle põlvkonna esindajad hindavad ettevõtteid, mis võtavad arvesse keskkonnamõjusid ja soodustavad positiivset sotsiaalset mõju.

5. Tunnustus ja arenguvõimalused
Gen Z esindajad soovivad, et nende tööd tunnustataks ja et neil oleks selge arenguperspektiiv oma karjääris. Nad hindavad avatust ja tagasisidet, samuti mentorlust ja õppimisvõimalusi tööalaselt.

Kiire tagasiside ja läbipaistvus, näiteks läbi regulaarsete tagasiside sessioonide või eesmärkide seadmine, motiveerivad Z-põlvkonda rohkem kui hierarhilised juhtimisstruktuurid.

6. Eelistus mikroõppe ja personaliseeritud õppimise vastu
Gen Z-l on kalduvus eelistada mikroõpet, mis võimaldab neil keskenduda väikestele ja konkreetsetele osadele korraga. Näiteks eelistavad nad lühikesi veebikursuseid ja mikrokraade, mis annavad spetsiifilisi oskusi ilma pikaajalise aja- ja rahakohustuseta.
Personaliseeritud õppemeetodid, mis kohanduvad õppija tempoga ja eesmärkidega, on samuti populaarsed. Neil on soov õppida omas tempos ja keskenduda nendele teemadele, mis on neile tööalaselt ja isiklikult olulised.

Gen Z on põlvkond, kes väärtustab paindlikkust, tehnoloogilist uuenduslikkust ja väärtuspõhist lähenemist nii töö- kui ka õpikeskkonnas. Nad otsivad töö- ja õppevõimalusi, mis võimaldavad neil kiiresti arenevas maailmas kohaneda. Gen Z ootab ettevõtetelt  paindlikke ja tähendusrikkaid lahendusi, mis toetavad nende ootusi ja väärtusi.

___________________________________
* Mis on hübriidtöö?
Hübriidtöö on töökorralduse vorm, kus töötajad saavad oma tööülesandeid täita nii kontoris kui ka kaugtööna, pakkudes neile paindlikkust töötamiskoha ja -aja osas. See mudel võimaldab inimestel jagada oma tööaega kodus töötamise ja kontorisse kohapeale tulemise vahel, toetades töö- ja eraelu tasakaalu ning suurendades sageli töötajate rahulolu ja produktiivsust.
** Mida tähendab Gen Z?
Gen Z ehk Z-põlvkond viitab 1997.–2012. aastal sündinud põlvkonnale, kes on kasvanud üles digiajastul ja interneti levikuga ning on harjunud tehnoloogia ja sotsiaalmeediaga kui loomuliku osaga elust. Selle põlvkonna esindajad on tuntud oma kohanemisvõime, teadlikkuse ja uutele väärtustele keskendumise poolest, sealhulgas keskkonnahoiu, sotsiaalse vastutuse ning töö- ja eraelu tasakaalu osas.

Avafoto: Unsplash