10 TARKA MÕTET, kuidas hommikuti särav ja motiveeritud olla

10 TARKA MÕTET, kuidas hommikuti särav ja motiveeritud olla

NordenBladet – Kui te pole inimene, kes hommikul vara tõustes rõõmust pakatab on see artikkel just teile! Järgige neid lihtsaid nõuandeid ning peagi märkate, et hommikune ärkamine on kerge, lähete päevale vastu täis energiat ning tunnete elust rõõmu. Ärkate, naeratate ja ütlete endale õnnelikult “Tere hommikust!”

1. Hoolitsege selle eest, et saaksite vähemalt 8 tundi magada.
Unel on väga suur tähtsus nii meie füüsilises kui vaimses elus. Une läbi uueneb meie kehaline ja vaimne jõud, uni on meile värskendava toimega, annab meile jõudu endise energiaga taas tööle asuda. Inimene kannatab palju kauem toidu puudust kui une puudust. Uni aitab kehal päevapingetest kosuda ning parandab meie keskendumisvõimet ja tööviljakust.

Uurimused on näidanud, et uni on aeg, mil aju töötab täie võimsusega ja võtab vastu elektroneuroloogilisi ja hormoonvõnkeid. Neil protsessidel on oluline toime tervisele/heaolule immuunsüsteemi ja kasvu jaoks. Ajurakke suudab uuendada ainult uni.

Me veedame kolmandiku elust unes, vähemalt teoreetiliselt peaks see nii olema. Uuemad uurimused tõestavad, et vähesel magamisel võivad olla tõsised tagajärjed. Meie keha on peenelt tasakaalustatud süsteem, mille tõrgeteta funktsioneerimine sõltub sellest, kas saame piisavalt magada või ei. Teoreetiliselt peaks inimene magama 8 tundi ööund, vaid 10 % inimestest vajab lühemat uneaega. Vähene uni võib vähendada dieedi mõju, kiirendada vananemist ja viia immuunsüsteemi tasakaalust välja. Piisab vaid sellest, kui mitmel ööl magada järjest kasvõi üks tund tavalisest vähem, et tekiks kurnatus, mis on märksa levinum probleemi inimestel kui unetus ja muud unehäired. Hästi maganud inimene on hommikul värske, ta näeb reibas välja, tema töö on päeval tootlikum, tema suhtlemine teistega vabam ja ta ise on heas meeleolus.

2. Ärge tukastage päeva jooksul!
Õigesti jaotatud töö, liikumise ja puhkuse vaheldumine mõjuvad hästi tervisele ja ka inimese välimusele. Ûlepingutused ja kurnatus seevastu muudavad meid vanemaks ja hakkavad koormama immuunsüsteemi. Öösel korralikult väljapuhanuna pole päeva ajal tukastada vaja. Selleks, et päeval ei tukastaks, sea enda joaks sisse korralik magamisgraafik. Mine õhtuti õigel ajal magama.

3. Jooge palju vett koos värske sidruniga!
Et terve olla, vajab keha vett. Seepärast on täiskasvanul soovitatav juua kaks-kolm liitrit vett päevas. Vee hulk inimese kehas sõltub vanusest: imikutel moodustab vesi 75%, noorukitel 65%, täiskasvanutel 60% ja eakatel inimestel 55% kehamassist. Vee kogus organismis langeb rasvumise korral ja tõsise ülekaalu puhul võib veesisaldus langeda isegi alla 40% kehamassist. See aga toob kaasa suure hulga uusi probleeme, kuna vesi on vajalik kõikide meie organismis toimuvate protsesside puhul. Seda on vaja toitainete ja hapniku transportimiseks kõigi keharakkudeni, toidu muundamisel energiaks ja toitainete omastamiseks. Vesi hoiab kehatemperatuuri stabiilsena ja kaitseb elutähtsaid organeid, osaleb kehavormide säilitamises ja on oluline naha tervisele. Vesi aitab organismil vabaneda jääkainetest: uriiniga väljuvad kehast paljud jääkained, vesi (pisarad, sülg) uhub ära ja lahjendab ärritavaid aineid.

Tundes ennast väsinud ja uimasena, tasub alustada klaasitäie puhta veega, millele võid sisse pigistada veidi värsket sidrunimahla. Veepuudus kehas aeglustab kõiki ensümaatilisi protsesse, mis toob kaasa väsimuse ja kurnatud oleku.

Sidrunivesi ergutab ainevahetust ja puhastab keha kõigist mürkidest, mis võivad olla öö jooksul seedetrakti kogunenud.

4. Viibige vähemalt tund aega värskes õhus!
Kõigile, nii suurtele kui ka väikstele on vaja viibida värskes õhus, soovitavalt vähemalt 2 tundi iga päev. Vältige suurte liiklusvoogudega autoteede lähedust ja jälgige tuule suunda, et vältida heitgaaside, tolmu ja müra kahjulikku mõju.

Tasub teada,et mõnedes riikides kasutatav saastatuse standardiindeksi (PSI) näit vahemikus 100-199 punktini viitab tervist kahjustavale ohule. Kõrge saastatuse tasemega päevadel on soovitatav õues treenida hommikupoolikuti enne kella 10.00. Teie tervis ja areng sõltuvad vähemalt 20 % osas teie kodu ja ümbritseva keskkonna ökoloogilistest tingimustest.

Aeroionisatsioon on inimkeha mõjutamine negatiivselt ja positiivselt laetud ioonidega. Looduses tekib väga palju negatiivselt laetud ioone veemolekulide purunemisel ja seega mõjub koskede, purskaevude, veekogude ääres olemine inimese närvisüsteemile rahustavalt, tasakaalustavalt ja immuunsüsteemile tugevdavalt. Läbi hingamisteede limaskestade jõuavad ioonid meie organismi. Kõik on tundnud end pärast vihma, äikest või männimetsa all rõõmsamana ja reipamana. See on looduse tervendav jõud.

5. Duši all käies kastke end üle jaheda veega, see äratab kõik teie meeled üles!
Kui oled hommikuti uimane ning on raskusi ärkamisega, siis selle peletamiseks on hea hüpata külma duši alla. See võib olla alguses ebameeldiv, aga seda protsessi saab mugavamaks muuta, kui vett vahetada sooja ja külma vahel. Varsti juba näed, et oled erksam ja väsimus on kadunud. Külm vesi paneb vere kiiremini ringlema ja keha vajab selletõttu rohkem hapnikku. Sa hakkad sügavamalt hingama ja see aitab sul paremini ärgata. Külma duši all käimine turgutab immuunsussüsteemi. Peale selle, et külm dušš aitab sind hommikuti äratada, aitab see vereringet parandada. Kui külma ja sooja vett vaheldumisi lasta, siis laiendab see veresooni, mis omakorda aitab tugevdada immuunsust. Uuringutest on veel selgunud, et külm vesi aitab leevendada ka lihasvalu ning kiirendada taastumist pärast sportimist. Külm dušš aitab ka depressiooni vastu. Virgina meditsiiniülikoolis läbi viidud uuringus leiti, et külma duši all käimine mõjutas positiivselt inimesi, kes kannatasid depressiooni all. Külm saadab rohkem elektrilisi impulsse ajju, mis aitavad leevendada depressiooni. Tee järgnevat: keera vesi sujuvalt külmemaks kuni umbes 20 kraadini. Kui on soovi, võib vett keerata veelgi külmemaks. Käi jaheda duši all üks või kaks korda päevas kahe kuni kolme nädala vältel. Jahe dušš aitab kaalust alla võtta. Seda seost näitavad mitmed uuringud. Inimestel on pruun ja valge rasvkude. Pruun rasvkude on hea rasv, mis hoiab inimest soojas, kui tal on külm. Valge rasvkude on see, mis tekitab ülekaalu ning tekib siis, kui tarbitakse liiga palju rasvu. Külma duši all käies aktiveerub pruuni rasvkoe tegevus, mis aitab põletada kaloreid.

Kuidas harjutada külma duši all käimist:
– Kõigepealt loputa ennast sooja veega
– Tasapisi hakka vett külmemaks keerama
– Loputa esimesena oma parem jalg, kuna see on kõige kaugem koht südamest, siis loputa vasak. Peale jalgu loputa üle oma käed, alustades paremast.
– Nüüd juba loputa külma veega tervet keha.
– Korda sama sooja veega ja siis jälle külma veega

6. Eelistage kohvi asemel (rohelist) teed, see on palju parem ja tervislikum valik!
Rohelise tee kasulikkus tervisele on varieeruv ja laiaulatuslik. Selle keemiline koostis annab positiivse mõju nii paljudele kehalistele süsteemidele, nii et on kasulik kasutada rohelist teed nende tervislike kasutegurite saavutamiseks.

a) Antioksüdant
Hiljutised uuringud on näidud seda, et rohelisel teel on palju suurem antioksüdeeriv kaitse, kui hästi tuntud polüfenoolide antioksüdeerivates vitamiinides C ja E. Kuigi hapnik on vajalik inimese eluks, võib see kahjulik element moodustada aktiivse või vabaradikaaliga hapniku. Aktiivne hapnik võib ühineda kõigega kehas ja oksüdeerida, põhjustades rakumembraanide hävitamise, DNA kahjustusi ja lipiidide oksüdatsiooni (rasv). Kõik see võib viia vähini. Kuidas suudame ennetada kogu seda ebavajalikku hapnikku? Lihtne vastus oleks rohelist teed juues. Rohelise tee antioksüdeerivad omadused on näidanud üles nende toksiidide efektiivset hävitamist. Lipiidide peroksüdeerimine on faktor toidus sisalduvate õlide ja rasvaosakeste riknemisel. Selline riknemine mängib tavaliselt võtmerolli arterosklerootilise mudeli ülesehitamisel. Rohelise tee antioksüdeerivad omadused aitavad sellist riknemist ära hoida.

b) Aitab ennetada vähki
Roheline tee ja must tee pärinevad samast teetaimest (Camellia Sinensis), kuid uuringus, kus võrreldi rohelist teed musta teega leidsid uurijad, et roheline tee on 6% enam potentsiaalne antioksüdant. Michael Murry, M.D. seletab, et see on seetõttu, et “roheline tee on toodetud, kergelt aurutades värskelt lõigatud musta tee lehte. Musta tee tootmiseks on lehed oksüdeeritud. Oksüdatsiooni kestel, paljud polüfenooli ained, potentsiaalsed antioksüdandi koostisosad ja vähivastased omadused on hävitatud. Erinevalt mustast teest on rohelisel teel väga kõrge polüfenoolisisaldus.”

Vähivastased omadused tulenevad rohelise tee polüfenoolide blokeeriva toime tõttu vähki põhjustavate koostisosadele ja mõjuvad sama hästi kui efektiivsed kemikaalid, mis neutraliseerivad või püüdvad kinni vähipõhjustajad.

Vähivormid, mille ennetamisel on roheline tee üles näidanud mõningast abi on seedetrakti nagu kõhu-, väikese seedekulgla-, kõhunäärme- ja käärsoolevähk. Samuti on roheline tee näidanud oma ennetavaid omadusi kopsu- ja östrogeeniga seotud vähkide ennetamisel nagu seda on enamus rinnavähke. Riikliku Vähiinstituudi raport leidis et Hiina mehed ja naised, kes joovad rohelist teed on vähenenud riskitasemega söögitoru ja nahavähi arenemisel.

c) Kolesterooli vähendamine
Kolesterooli on tavaliselt liigendatud kui “paha poissi”, mis põhjustab erinevaid haigusi täiskasvanutel, kuid see on kemikaal, mis on looduslikult olemas ja vajalik meie kehades selliseks oluliseks protsessiks nagu rakumembraanide tootmine ja rakkude sulatamine. Kuid on olemas “hea” kolesterool ja “halb” kolesterool. Uurijad on leidnud, et rohelise tee joomisega “halva” kolesterooli tase väheneb ja teejoojad saavad süüa peaaegu kaks korda rohkem kolesterooli sisaldavaid toiduaineid, kui need, kes ei joo rohelist teed, kuid tarbivad võrdses koguses kolesterooli.

d) Vererõhu alandamine
Kõrge vererõhk on tuntud kui vaskulaarsüsteemi tõsiste probleemide põhjustaja ja võib viia ateroskleroosini. Ateroskleroos võib viia siis südamehaigusele, rabanduseni ja teiste kardiovaskulaarsete haigusteni. Roheline tee on laialdaselt testitud ja on leitud selle kõrge kasulikkusega vererõhu alandamisel ja südameinfarki saanutele taastumisele kaasa aitamisel.

e) Antibakteriaalne ja viirusevastane toime
Tee katehhiinid on tugevad antibakteriaalsed ja viirusevastased toimeaineid, mis muudavad selle efektiivseks nii hammaste lagunemise ärahoidmisest kuni HIV viiruse ravimiseni. Uuringutes on roheline tee kaitsnud rotte isegi koolera eest ja on isegi piiranud haiguse levikut. Roheline tee võib aidata kaasa külmetuse ja kõhulahtisuse ravile.

f) Veresuhkru vähendamine
Umbes 60 aastat tagasi täheldas dr. Minowada Kyoto Ülikoolist, et suhkru tase diabeediga hospitaliseeritud patsientide uriinis oli langenud tähelepanuväärselt perioodil, mil nad osalesid teetseremoonial. Kaasaegne meditsiin uurib ja kinnitab seda. .

7. Sööge tervislikku hommikusööki, milles on valku ja kiudaineid!
Kiudainerikas dieet on oluline ka insuldi, kõrgvererõhu ja südamehaiguste riski vähendamiseks. Kahjuks süüakse tänapäeval kiudaineid valdavalt liiga vähe. Kuigi keha tegelikult kiudaineid ei seedi, on need siiski tervise koha pealt väga olulised. Enam-vähem sama kogus, mis sa neid sisse sööd, tuleb ka hiljem välja. Kiudaineid on nii lahustuvaid kui lahustumatuid. Lahustuvad kiudained muutuvad kõhus geeliks, mis aeglustab seedimist. See aitab vähendada kolesterooli ja veresuhkrut. Lahustumatud kiudained jäävad muutumatuks, tehes rooja seeläbi raskemaks ja pehmemaks, nii et see pääseb sooltes kergemini edasi. Nendest erinevustest hoolimata ei imbu kumbagi tüüpi kiudained kehasse. Jättes päevase kiudainekoguse söömata, võivad sind tabada kõhukinnisus ja veresuhkru tõttu ka suur söögiisu.

8. Lõdvestuge, hingake sügavalt ja mediteerige vähemalt 15 minutit!
Mediteerimine mõjutab positiivselt nii meie meelt, aju kui keha. Keskendumisraskused ei ole omased mitte ainult lastele, vaid mõjutavad ka miljonite täiskasvanute igapäevaelu, olgu neil siis tähelepanuhäire diagnoos või ei. Huvitav, kuid mitte üllatav, on nentida, et üks mediteerimise peamiseid hüvesid on tähelepanu- ja keskendumisvõime kasv. Mediteerimine vähendab ärevust ja stressi, parandab emotsionaalset stabiilsust, suurendab loovust ja sisemist õnnetunnet.

9. Olge tänulik ja säilitage usk headusesse!
Tänulikkus toidab, tänamatus hävitab Hoia oma südames tänulikkust. Kui sa hindad seda, mis sinu elus on ja hoiad oma meeles tänulikkust, siis koged elu hoopis imelisemana kui pidevalt keskendudes sellele, mida sul veel pole.

10. Mõtelge positiivselt ja olge ootusärev kõige suhtes, mis elul teile pakkuda on!
Mõtlemine on harjumus ja viis kuidas me mõtleme – enamjaolt positiivselt või enamjaolt negatiivselt – on samuti harjumus. Kas me näeme asja miinuseid või otsime plusse on omandatud mõtteviis. Positiivne mõtlemine toob teie ellu palju uusi ja positiivseid muudatusi. Arendage optimismi teadlikult, see on kasulik nii vaimsele kui füüsilisele tervisele.

 

Avafoto: Pexels/rawpixel.com
Allikas: allwomenstalk.com


Tags assigned to this article:
hommiknipidpositiivsusteeuni

error:
Copyright © NordenBladet 2008-2019 All Rights Reserved.
Skandinaavia / Põhjamaade uudised ja info eesti keeles.
Scandinavian / Nordic news and info in Estonian.
Nordic News Service


blog.tr.ee