NordenBladet — Riigikogu majanduskomisjon arutas koos huvigruppidega avalikul istungil alkoholimüügi ja -reklaami piirangutega seotud muudatusi. „Eesti kuulub alkoholitarbimise poolest Euroopa keskmiste hulka, kuid alkoholist tingitud kahjud on keskmisest olulisest kõrgemad,“ märkis komisjoni esimees Sven Sester. Ta rõhutas, et ennekõike tuleb tähelepanu pöörata noorte alkoholitarbimisele, sest alaealisena alkoholi joomine on olulisim riskitegur alkoholisõltuvuse väljakujunemisel.
Eelnõu eesmärk on vähendada alkoholi tarbimist ja sellest tulenevaid kahjusid alaealiste hulgas, samuti kaitsta rahva tervist ning vähendada alkoholi tarbimisest tingitud sotsiaalseid, majanduslikke ja tervisekahjusid.
Alkohoolsed joogid peavad eelnõu järgi olema kaupluses paigutatud teistest kaupadest eraldi ja nende väljapanekut ei tohi väljastpoolt müügikohta näha olla. Eelnõu järgi keelatakse alkohoolse joogi tooteesitlus jaekauplustes. Eesmärk on vähendada alkoholi nähtavust ning võimaldada alaealistel ja sõltlastel osta esmatarbekaupu nii, et nad ei pea tingimata alkohoolseid jooke nägema.
Kohalikud omavalitsused saavad eelnõu järgi õiguse reguleerida alkoholi jaemüügi aega toitlustusettevõtetes.
Reklaamiseadust on kavas muuta nii, et alkoholireklaamides on lubatud esitada üksnes neutraalset teavet toote põhiliste omaduste kohta. Muudatuse eesmärk on vähendada alkoholireklaami mõju ühiskonnas levinud väärtuste ja sotsiaalsete normide kujundamisel, seda eriti alaealiste hulgas.
Samuti täiendatakse eelnõuga kohtade loetelu, kus alkoholireklaam on keelatud, täpsustatakse sätteid, mis piiravad alkohoolse joogi reklaamimist soodsa hinna abil, ning tervisehoiatusele esitatavaid reklaaminõudeid.
Allikas: Eesti Riigikogu