NordenBladet — Soome teede- ja sideministeerium muutis ühistranspordi kontrollitasu määrust. Muudatusega tõuseb ühistranspordi kontrollitasu 80 eurolt 100 eurole ühistranspordil, mida korraldab Helsingi piirkonna ühistranspordi ettevõte HSL. Määrus jõustub 1. jaanuaril 2024.

HSL on teinud teede- ja sideministeeriumile ettepaneku tõsta HSL-i piirkonna ühistranspordi kontrollitasu ehk trahvisumma seniselt 80 eurolt 100 eurole. HSL-i piirkonda kuuluvad Espoo, Helsingi, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Sipoo, Siunti, Tuusula ja Vantaa.

Kontrollitasu eesmärk on vähendada piletita reisijate arvu. Seda mõjutab kontrollitasu ja piisav vahelejäämise oht. Kontrollitasu on olnud HSL-i piirkonnas 80 eurot alates 2007. aastast. Sellest ajast on tõusnud piletihinnad ja üldine kulutase. Kontrollitasu peaks järgima sõidupiletite hinna arengut, et saaks mõjutada piletiga reisimise rahalist tasuvust.
Ühistranspordi kontrollitasu seaduse järgi võib kontrollitasu olla maksimaalselt 40 korda kõrgem sama piirkonna bussitranspordi madalaimast täiskasvanu ühekordsest piletihinnast. 2024. aasta piletihindade juures võiks kontrollitasu HSL-i piirkonnas olla maksimaalselt 118 eurot.

Kui võrrelda kontrollitasu muude trahvitasudega, siis 100 euro suurune tasu ei erineks oluliselt näiteks liiklusrikkumistasust, mille suurus on olenevalt rikkumise astmest 20-200 eurot või parkimise rikkumise tasust, mis on maksimaalselt 80 eurot.

HSL-i andmetel sai enamik kontrollitatasu maksjatest selle vaid korra või aeg-ajalt. Väike vähemus maksid kontrollitasu kuus või enam korda. Kontrollitasu tõstmisega soovitakse suurendada makse mõju, eriti neile, kes on makse saanud vaid korra või aeg-ajalt.

Tampere ja Jyväskylä ühistranspordi kontrollitasu suuruse osas muudatusi tehtud ei ole.

Avafoto: Unsplash