NordenBladet — Tallink Grupp AS-i tutvustas oma 2022. aasta kolmanda kvartali tulemusi.
Tallink Grupp AS ja tema tütarettevõtted (edaspidi “kontsern“) vedasid 2022. aasta kolmandas kvartalis (1. juuli – 30. september) kokku 1 893 603 reisijat, mida on 65,5% võrra rohkem kui eelmise aasta kolmandas kvartalis. Veetud kaubaveoühikute arv suurenes eelmise aastaga võrreldes 13,1% võrra. Kontserni auditeerimata müügitulu suurenes 49,9% ehk 85,1 miljoni euro võrra 255,6 miljoni euroni. Auditeerimata kulumieelne ärikasum (EBITDA) oli 67,7 miljonit eurot (2021. aasta III kvartalis 35,1 miljonit eurot) ja auditeerimata puhaskasum 37,9 miljonit eurot (2021. aasta III kvartali puhaskasum oli 5,5 miljonit eurot).
Kontserni tegevus ja tegevustulemused näitasid 2022. aasta kolmandas kvartalis enamikel koduturgudel üldist paranemise trendi. Reisijate arv kasvas teise kvartaliga võrreldes viiendiku võrra ja eelmise aasta võrdluses 66%. Teatud määral mõjutas nõudluse taastumist negatiivselt 2022. aasta veebruari lõpus puhkenud sõda Ukrainas.
Arvestades ebakindlust seoses geopoliitilise olukorraga, on ärikeskkond paranenud, kuid endiselt väljakutseid pakkuv. Praeguses olukorras keskendub kontsern jätkuvalt kulude ja rahavoogude juhtimisele ning oma põhitegevuse jätkusuutlikkuse tagamisele.
Ettevõte jätkab globaalsetest väljakutsetest hoolimata taastumise teekonnal, mille tõestuseks on ka viimase kolme aasta parim kolmanda kvartali finantstulemus ja septembri tulemused, mis näitavad ettevõtte prahtimislepingute positiivset mõju ja täidavad madalhooaja eesmärke.
Kolmandas kvartalis mõjutasid tulemusi järgmised äritegevusega seotud tegurid:
kvartali jooksul opereerisid 2 shuttle-laeva, 2 kaubalaeva, 5 kruiisilaeva ja 3 hotelli;
kahe laeva pikaajaline prahtimine, neist ühe lepingu pikendamine;
nelja laeva lühiajaline prahtimine;
ühe laeva hooldustööd, mis kestsid kokku 11 päeva;
kõrge ülemaailmne kütusehind;
kulude kokkuhoid varasemalt rakendatud meetmetest.
Tegevused kvartali jooksulKolmandas kvartalis töötas enamik liine ettenähtud graafikus, kuid siiski paari erinevusega.
Kruiisilaeva Victoria I opereerimine oli kolmandas kvartalis valdavalt peatatud. Juuli alguses prahiti Victoria I lühiajalise lepingu alusel Šotimaale, mistõttu ei paku ettevõte enam ajutiselt igapäevaseid väljumisi Tallinna-Stockholmi liinil.
Silja Europa opereeris Tallinna-Helsingi liinil ning teenindas lühiajaliselt erikruiise Helsingi-Visby ja Tallinna-Saaremaa liinidel. Augustis prahiti lühiajalise lepingu alusel majutuse pakkumiseks Hollandis välja kruiisilaevad Silja Europa ja Galaxy. Selle tulemusena ei opereeri Tallinna-Helsingi liinil enam kruiisilaeva ning Turu-Stockholmi liinil opereerib edasi ainult Baltic Princess.
Tallinna-Stockholmi liinil opereeris ainult kruiisilaev Baltic Queen, mis asendas septembris lühiajaliselt Silja Europat Tallinna-Helsingi ja Helsingi-Ahvenamaa liinidel.
Kaubalaev Sailor opereeris Paldiski-Stockholmi liinil ning viibis 11 päeva plaanitud hooldustöödel.
Kaubalaev Regal Star opereeris regulaarselt Tallinna-Helsingi liinil, kuid asendas lühiajaliselt kaubalaeva Sailor Paldiski-Stockholmi liinil.
Eesti-Soome liini shuttle-laevad Megastar ja Star ning kolm Soome-Rootsi liinide kruiisilaeva jätkasid opereerimist tavapäraselt läbi terve kvartali. Kruiisilaev Galaxy lõpetas välja prahtimise tõttu kvartali lõpus Turu-Stockholmi liinil opereerimise.
Tallink City Hotel, Tallink Spa & Conference Hotel ja Tallink Express Hotel opereerisid kõik kolmandas kvartalis. Tallink Hotel Riga on alates 2020. aasta oktoobrist suletud.
Müügitulu ja segmendid2022. aasta kolmandas kvartalis suurenes kontserni kogu müügitulu 85,1 miljoni euro võrra 255,6 miljoni euroni eelmise aasta sama perioodiga võrreldes. 2021. aasta kolmandas kvartalis oli kogu müügitulu 170,5 miljonit eurot ja 2020. aastal 143,7 miljonit eurot.
Laevaliinide opereerimise müügitulu (põhitegevus) suurenes 68,1 miljoni euro võrra 210,8 miljoni euroni võrreldes 2021. aasta kolmanda kvartaliga.
Eesti-Soome vahelistel laevaliinidel veetud reisijate arv suurenes 66,9% võrra võrreldes eelmise aasta sama perioodiga. Veetud kaubaveoühikute maht suurenes 24,8% võrra. Eesti-Soome liinide müügitulu suurenes 30,3 miljoni euro võrra ja oli 93,5 miljonit eurot. Segmendi tulem paranes 16,6 miljoni euro võrra 26,7 miljoni euroni. Eesti-Soome segment kajastab kahe shuttle-laeva, ühe kruiisilaeva ja ühe kaubalaeva opereerimist.
Soome-Rootsi vahelistel laevaliinidel veetud reisijate arv suurenes eelmise aasta sama perioodiga võrreldes 73,6% võrra. Transporditud kaubaveoühikute maht vähenes 15,9% võrra. Soome-Rootsi liinide müügitulu suurenes 32,9 miljoni euro võrra ning oli 93,8 miljonit eurot. Segmendi tulem paranes 4,6 miljoni euro võrra 10,9 miljoni euroni. Soome-Rootsi segment kajastab Turu-Stockholmi ja Helsingi-Stockholmi liini opereerimist.
Eesti-Rootsi vahelistel laevaliinidel suurenes veetud reisijate arv 31,5% võrra eelmise aasta sama perioodiga võrreldes. Transporditud kaubaveoühikute maht vähenes 4,1% võrra. Eesti-Rootsi liinide müügitulu suurenes 4,9 miljoni euro võrra 23,5 miljoni euroni ning segmendi tulem 1,5 miljonit eurot jäi eelmise aastaga samale tasemele. Eesti-Rootsi segmendis kajastuvad ühe kaubalaeva ja ühe kruiisilaeva opereerimine.
Muu segmendi müügitulu suurenes kokku 18,6 miljoni euro võrra ja oli 46,8 miljonit eurot. Kasv tulenes peamiselt laevade prahtimisest ja majutuse müügist ning vähesemal määral ka erinevatest jaekaubandustegevustest.
Kasum
Kontserni kolmanda kvartali brutokasum suurenes eelmise aasta sama perioodiga võrreldes 35,7 miljoni euro võrra ja oli 66,0 miljonit eurot. EBITDA suurenes 32,6 miljoni euro võrra ja moodustas 67,7 miljonit eurot.
Kvartali jooksul kehtis Eestis soodustus laevade veeteetasu maksmisel, mille mõju oli 0,5 miljonit eurot (0,6 miljonit eurot 2021. aasta kolmandas kvartalis).
Kontserni varade amortisatsioonikulu kolmandas kvartalis oli 23,7 miljonit eurot (23,7 miljonit eurot 2021. aasta kolmandas kvartalis).
Kontserni auditeerimata puhaskasum oli 2022. aasta kolmandas kvartalis 37,9 miljonit eurot ehk 0,051 eurot aktsia kohta. 2021. aasta samal perioodil oli puhaskasum 5,5 miljonit eurot ehk 0,008 eurot aktsia kohta ning 2020. aasta kolmandas kvartalis oli puhaskahjum 23,9 miljonit eurot ehk 0,036 eurot aktsia kohta.
2022. majandusaasta 9 kuu tulemused2022. majandusaasta esimese 9 kuuga (1. jaanuar – 30. september) vedas kontsern kokku 4,2 miljonit reisijat, mida on 126,5% võrra rohkem kui eelmise aasta sama perioodi jooksul. Kontserni esimese 9 kuu auditeerimata müügitulu tõusis 82,9% võrra ja oli kokku 567,7 miljonit eurot. Auditeerimata kulumieelne ärikasum (EBITDA) oli 85,4 miljonit eurot (2021. aasta esimesed 9 kuud: 33,2 miljonit eurot) ja auditeerimata puhaskahjum oli 2,8 miljonit eurot (2021. aasta esimesed 9 kuud: 53,2 miljonit eurot kahjumit).
2022. aasta esimese 9 kuu finantstulemusi mõjutasid klientide arvu kasvust tingitud nõudluse taastumine, mitme laeva välja prahtimine, sõda Ukrainas ning globaalsete kütusehindade kiire tõus.
Investeeringud2022. aasta kolmandas kvartalis moodustasid kontserni investeeringud 5,5 miljonit eurot. Sailor läbis planeeritud hooldustööd. 2022. aasta kolmandas kvartalis kestsid hooldus- ja remonditööd kokku 11 päeva.
Tulenevalt jätkuvalt väljakutsete rohkest majanduskeskkonnast olid laevadega seotud investeeringud viidud miinimumini. Teostati ainult vältimatuid hooldus- ja remonditöid ning tehti investeeringuid seoses MyStari ehitusega.
Samuti investeeriti veebipõhiste broneerimis- ja müügisüsteemide ning teiste administratiiv-süsteemide arendusse ning uute Burger Kingi restoranide avamisse.
DividendidTulenevalt keerulisest tegevuskeskkonnast ning ettevõtte pikaajalisi huve arvestades, tegi nõukogu ettepaneku dividende mitte maksta, mis kiideti heaks 9. juunil 2022 toimunud aktsionäride üldkoosolekul.
Finantsseisund2022. aasta kolmanda kvartali lõpu seisuga ulatus kontserni netovõlg 608,7 miljoni euroni, vähenedes võrreldes 2022. aasta II kvartali lõpuga 47,3 miljoni euro võrra ja võrreldes 2021. aasta III kvartali lõpuga 51,0 miljoni euro võrra.
Seisuga 30. september 2022 oli kontsernil raha ja raha ekvivalente kokku 102,8 miljonit eurot (143,1 miljonit eurot 30. septembril 2021) ja kasutamata arvelduskrediiti 123,2 miljonit eurot (109,3 miljonit eurot 30. septembril 2021). Kolmanda kvartali lõpus moodustasid kontserni likviidsed vahendid (raha ja raha ekvivalendid ning kasutamata arvelduskrediit) 226,0 miljonit eurot (252,5 miljonit eurot 30. septembril 2021).
Lühiajalised võlad tarnijatele ja muud võlad ulatusid kokku 85,3 miljoni euroni (85,6 miljonit eurot 30. septembril 2021).
PersonalSeisuga 30. septembril 2022 töötas kontsernis 4 916 töötajat (30. septembril 2021: 4 513). Töötajate arv hõlmab ka 171 lapsehoolduspuhkusel viibivat töötajat. Järgnev tabel annab täpsema ülevaate kontserni personali jaotusest.
2022. aasta kolmandas kvartalis moodustasid personalikulud kokku 42,7 miljonit eurot (36,9 miljonit eurot 2021. aastal), mis on 15,8% võrra rohkem võrreldes eelmise aasta sama perioodiga. Keskmise täistööajale taandatud töökohtade arvu kasv on 2021. aasta kolmanda kvartaliga võrreldes 11,1%. Kasvu taga on peamiselt laienenud tegevus (opereeriti rohkem laevu ja hotelle) võrreldes 2021. aasta kolmanda kvartaliga ning vähendatud töömahtudega töötamine võrdlusperioodil.
MajanduskeskkondKontserni tegevust mõjutasid valdavalt muutused tarbijakäitumises COVID-19 järgses keskkonnas ning majandusarengud põhiturgudel Soomes, Rootsis ja Eestis, aga ka globaalne geopoliitiline olukord ja sõda Euroopas. Nõudlus rahvusvaheliste reiside järele on pärast viimaste COVID-19 pandeemiaga seotud reisipiirangute kaotamist ELis pidevalt kasvanud, kuid pole veel jõudnud COVID-19 eelsele tasemele. Lisaks on Aasiast sissetuleva turismi taastumist peatanud nendes riikides allesjäänud COVID-19 piirangud.
Tarbijate kindlustunde langus jätkus kolmandas kvartalis kõrgete energiahindade, Ukraina sõja, karmistuva rahapoliitika ja kõrge inflatsiooni tõttu. Vaatamata tarbijate tendentsile tarbida vähem ja säästa rohkem, on ettevõtte reisijate maht kolmandas kvartalis kiiresti taastunud.
Ettevõtte kaubaveoäri püsis perioodil stabiilne ja jõuline, kuigi turutingimused ja laevapargi saadavus avaldasid niigi raskele hinnakonkurentsile täiendavat survet.
Ka kolmandas kvartalis jätkus märkimisväärne kütuse maailmaturuhindade tõus – keskmiselt üle 100% võrreldes eelmise aasta sama perioodiga. Olulise kütuse hinnatõusu ja suurema tegevussageduse koosmõjul kasvasid kontserni kütusekulud kokku rohkem kui 100% ehk ligi 22 miljoni euro võrra võrreldes eelmise aasta sama perioodiga.
Lähitulevikus ja praeguste parimate teadmiste ja hinnangute kohaselt on äritegevuse peamised riskid jätkuvalt seotud kütusehindade arengute, Ukraina sõja, kasvavate intressimäärade ning klientide muutuvate reisimis- ja tarbimisharjumustega.
Sündmused III kvartalis Kruiisilaeva Victoria I lühiajaline prahtimine AS Tallink Grupp ja Corporate Travel Management (North) Ltd Šoti valitsuse nimel sõlmisid lühiajalise prahilepingu kruiisilaeva Victoria I jaoks. Laeva kasutatakse ajutise majutuse pakkumiseks Šotimaal ja prahiti alates 8. juulist 2022 kuueks kuuks koos võimalusega prahilepingut täiendavalt pikendada kolme kuu võrra.
Kahe kruiisilaeva lühiajaline prahtimine
Juuli lõpus sõlmis kontsern lühiajalised lepingud Hollandi Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) poolt volitatud esindaja Slaapschepen Public BV-ga kontserni kahe reisilaeva prahtimiseks. Ettevõtte Tallinna-Helsingi liini laev Silja Europa prahiti Hollandisse lühiajalise majutuse pakkumiseks alates 20. augustist 2022 seitsmeks kuuks, võimalusega prahilepingut täiendavalt pikendada kolme kuu võrra. Ettevõtte teine laev, tavapäraselt Turu-Stockholmi liinil tegutsev Galaxy prahiti samuti Hollandisse lühiajalise majutuse pakkumiseks alates 20. septembrist 2022 seitsmeks kuuks, võimalusega prahilepingut täiendavalt pikendada kolme kuu võrra. Mõlemad laevad prahiti koos tehnilise meeskonnaga.
Ajutised muudatused Baltic Princessi sõidugraafikus
Tallink Grupi laeva Baltic Princess sõiduplaan ja sihtsadam muutusid ajutiselt 11. septembrist 2022 kuni 31. märtsini 2023. Alates 11. septembrist alustas laev sõitu Soome-Turu ja Rootsi-Kapellskäri vahel.
Laeva prahilepingu pikendamine (Atlantic Vision)AS-i Tallink Grupp tütarettevõte Baltic SF IX Limited ja riigi osalusega Kanada ettevõte Marine Atlantic Inc on pikendanud MV Atlantic Visioni (end. Superfast IX) prahilepingut 18 kuu võrra, kuni 2024. aasta maini, võimalusega prahilepingut täiendavalt pikendada 12 kuu võrra. Laev on pikaajaliselt prahitud alates 14. novembrist 2008.
Sündmused pärast aruandekuupäeva ja tulevikuväljavaade
Uue kahekütuseliste mootoritega kiirlaeva MyStar valmimineRauma laevatehases valmiva uue kahekütuseliste (LNG, MGO) mootoritega kiirlaeva MyStar esimene edukas käigukatsetus toimus 14-18. septembril 2022 ning teine käigukatsetus toimub novembri alguses. Laeva oodatav üleandmine ja Tallinna-Helsingi liinil opereerimise algus on planeeritud novembrisse 2022.
Tulud
Kontserni tulud ei ole kuust kuusse samad ja tegevuse kõrghooaeg on suvi. Juhatuse hinnangul, mis põhineb varasemate majandusaastate kogemustel, teenib kontsern valdava osa oma tuludest ja kasumist suvekuudel (juunist augustini).
Sõda Ukrainas avaldab eeldatavasti negatiivset mõju nõudlusele teatavates kliendirühmades – peamiselt kliendid konfliktis vahetult osalevatest riikidest ja Aasia riikidest. Samuti esineb mõningate sisendihindade, eelkõige kütuse ja toorme hinnatõusu risk. Konflikti potentsiaalse mõju täpset ulatust ja kestust hinnata on jätkuvalt keerukas.
Majanduskeskkonna ebakindlusest tulenevalt otsib kontserni juhatus pidevalt võimalusi madalhooaja riskide maandamiseks, sh nt laevade prahtimine.
Uurimis- ja arendusprojektidTallink Grupp AS-il ei ole hetkel käsil märkimisväärseid teadus- ja arendusprojekte. Kontsern otsib igapäevaselt võimalusi tegevuse laiendamiseks ja ettevõtte tulemuste parandamiseks.
Kontsern otsib pidevalt innovaatilisi võimalusi oma laevade ja ka reisijate ala tehnoloogiate uuendamiseks, et parandada ettevõtte üldisi majandustulemusi tänapäevaste lahenduste abil. Viimased tehnilised projektid keskenduvad laevade CO2 jalajälje vähendamise lahendustele.
Riskid
Mitmesugused riskid võivad kontserni äritegevust, finantsseisundit ja majandustulemusi oluliselt mõjutada. Sellised riskid pole aga ainsad võimalikud ohud. Kontserni võivad mõjutada ka riskid ja asjaolud, mida praegu peame ebaolulisteks või ebatõenäolisteks. Allpool on loetletud riskitegurid, mille järjestus ei väljenda nende realiseerumise tõenäosust ega võimalikku mõju kontserni äritegevusele:
pikka aega kestev geopoliitiline ja sõjaline konflikt Euroopas;
riiklikud piirangud äritegevusele;
kõrge inflatsiooni mõju klientide tarbimisharjumustele;
õnnetused, katastroofid;
makromajanduslikud ja tööturu sündmused;
õigusaktide muudatused;
suhted ametiühingutega;
kütusehindade ja intressimäärade tõus;
turu- ja kliendikäitumine.
Anneli Simm
Investorsuhete koordinaator
AS Tallink Grupp
Sadama 510111 Tallinn
E-mail Anneli.simm@tallink.ee