NordenBladet – USA suurim varahaldusfirma Blackrock ostab kaks sadamat, mis asuvad Atlandi ookeani ja Vaikset ookeani ühendava Panama kanali ääres. Hongkongi ettevõtte CK Hutchisoni ja BlackRock Inc.-i vahelist sadamate müüki nõustab Goldman Sachs.
2025. aasta märtsis nõustus CK Hutchison Holding müüma Hutchison Port Holdingsi ja Hutchinson Port Group Holdingsi BlackRockile. Tehingu väärtuseks on hinnatud 19 miljardit dollarit. Sadamad on olnud USA poliitilise huvi all, eriti president Donald Trumpi administratsiooni ajal, mis peab oluliseks USA kontrolli rahvusvaheliste kaubandustaristute üle.
Goldmani väike meeskond, mida juhivad tippjuhid John Waldron ja Raghav Maliah, korraldasid tehingu kiirelt, vältimaks infot lekkimist, vahendab Yahoo Finance artiklis Goldman Wins Rare Solo Role on Blockbuster $19 Billion Port Deal. Pank võttis ühendust mitmete võimalike huvilistega, sealhulgas tööstussektori ettevõtete ja taristule keskendunud fondidega. Konkurentsis osalesid ka Blackstone Inc. ja KKR & Co., kuid lõppkokkuvõttes sai tehingu BlackRocki konsortsium.
Kuigi teised investeerimispangad jäid seekord kõrvale, nõustas CK Hutchisoni endine Citigroupi tegevjuht Mike Corbat, kes juhib konsultatsioonifirmat Teton Advisors. BlackRocki konsortsium ei kasuta hetkel finantsnõustajaid, kuid pangad konkureerivad võimaluse nimel pakkuda rahastamist ja nõustamisteenuseid.
Goldmani roll ja CK Hutchisoni taust
Goldman Sachs on ajalooliselt olnud CK Hutchisoni peamine nõustaja. CK Hutchisoni asutas Hongkongi miljardär Li Ka-shing ning see on üks linna mõjukamaid korporatsioone, kauplemise sümboliga (0001.HK)
Pärast BlackRocki konsortsiumi huvi avaldamist kiirustati sõlmima vastastikuse mõistmise memorandumit ja esitama see Hongkongi börsile enne president Trumpi kõnet USA Kongressis. Kuigi Panama sadamate müügi poliitilist tähtsust spekuleeriti, rõhutas CK Hutchisoni kaasjuhataja Frank Sixt, et tehing oli kiire, diskreetne ja konkurentsipõhine ning ei olnud seotud poliitiliste kaalutlustega.
Tehingu mõju avaldus ka CK Hutchisoni aktsiahinnas, mis tõusis Hongkongi börsil 22% – suurim ühekordne tõus alates 1998. aastast, mis on aasta enne Panama kanali kontrolli üleminekut Panama valitsusele.
CK Hutchison Holdings Limited (0001.HK) aktsia 5 päeva väljavõte. Aktsia tõusis hüppeliselt – 38,66 Hongkongi dollarilt (HKD) 47,1 Hongkongi dollarini. Graafik: Yahoo Finance 05.03.2025
Goldman Sachsi osalus selles tehingus tugevdab veelgi panga positsiooni globaalses ühinemiste ja ülevõtmiste (M&A) turul, kus ta juhib 2024. aastal seniste andmete põhjal edetabelit. Tehingu edasised arengud võivad tuua kaasa lisavõimalusi teistele pankadele rahastamise ja nõustamise valdkonnas ning mõjutada rahvusvahelise taristu investeeringute suunda lähitulevikus.
Panama kanali tähtsus ja ajalugu
Panama kanal on üks maailma tähtsamaid veeteid, ühendades Atlandi ja Vaikse ookeani ning vähendades märkimisväärselt kaubalaevade reisi aega, kuna see välistab vajaduse ümber Lõuna-Ameerika lõunatipu, Tulekivi neeme, ümber sõita. Kanal on oluline rahvusvahelise kaubanduse jaoks, kuna selle kaudu liigub igal aastal miljoneid tonne kaupu, eriti USA, Hiina ja teiste suurte majanduste vahel.
Kanali ehitamist alustasid prantslased 19. sajandi lõpus, kuid projekt kukkus läbi tehniliste ja terviseprobleemide tõttu. 1904. aastal võttis USA kanali ehituse üle ning lõpetas selle 1914. aastal. Ameerika Ühendriigid kontrollisid kanalit ligi 85 aastat, kuni see 1999. aastal Panama valitsusele üle anti vastavalt 1977. aasta Torrijos-Carteri lepingule.
Tänapäeval on kanalil jätkuvalt suur majanduslik ja geopoliitiline tähtsus. 2016. aastal avati kanali laiendus, mis võimaldab suurematel laevadel – nn Neopanamax-tüüpi tankeritel ja konteinerilaevadel – kanalit läbida. Kanal toob Panamale olulisi tulusid ning selle üle omamine annab riigile strateegilise positsiooni rahvusvahelises kaubanduses. Samas on kanal ka poliitiliselt tundlik ala, kuna USA ja teised suurriigid jälgivad tähelepanelikult selle haldamist ja võimalikku välismaist mõju.
Panama kanal ja kaubandussadamad
Panama kanal on endiselt Panama valitsuse omanduses ja haldamisel Panama kanalivalitsuse (ACP – Autoridad del Canal de Panamá) kaudu. Kanaliga on seotud mitmed kaubasadamad ja logistikakeskused, mida on arendanud ja haldanud erinevad eraettevõtted, sealhulgas CK Hutchison Holdings Ltd.
CK Hutchison, mille asutas Hongkongi miljardär Li Ka-shing, on üks maailma suurimaid sadamate operaatorid läbi oma tütarettevõtte Hutchison Ports. Ettevõte haldab üle 40 sadama üle maailma, sealhulgas kaht suurt sadamat Panama kanali piirkonnas – Balboa sadamat (Vaikse ookeani pool) ja Cristóbali sadamat (Atlandi ookeani pool). Need sadamad ei ole osa kanalist endast, kuid on selle toimimise seisukohalt olulised, kuna teenindavad laevu enne ja pärast kanali läbimist.
Kui CK Hutchison otsustas oma sadamaäri müüa BlackRocki juhitud konsortsiumile, oli see eraettevõtete vaheline tehing, mis ei mõjutanud Panama valitsuse kontrolli kanali üle. Samas on see müük tekitanud huvi ja poliitilist tähelepanu, kuna USA poliitilised ringkonnad on varem muretsenud Hiina mõjuvõimu suurenemise pärast Kesk-Ameerika taristuprojektides.
Avafoto: Panama linnavaade. Panama sadamate haldamine on peamiselt rahvusvaheliste logistikafirmade, näiteks Hutchison Ports (Hongkong), PSA International (Singapur) ja SSA Marine (USA), käes. (Unsplash)