Esmaspäev, detsember 22, 2025

Eesti loobus Saksa börsiettevõtte Rheinmetall pakkumisest ja liigub oma laskemoonatootmise kokkulepeteni

Eesti ei võtnud vastu Rheinmetalli pakkumist, pidades seda riigile liiga kohustavaks, ning valis moonatootja leidmiseks avaliku konkursi

NordenBladet – Eesti ei võtnud vastu Rheinmetalli pakkumist, pidades seda riigile ebasoodsaks, ning valis moonatootja leidmiseks avaliku konkursi.

Kaitseminister Hanno Pevkuri sõnul on läbirääkimised edenenud niikaugele, et lähinädalatel jõutakse esialgsete allkirjadeni; pakutud mudelites ei lasu riigil nii suuri rahalisi ja ostukohustusi. Plaanis on tuua Eestisse nii 155 mm suurekaliibrilise suurtükimoonaga kui ka muude lõhkelaengutega seotud tootmist.

Samal ajal kritiseerib Riigikogu liige Leo Kunnas Eesti tempos mahajäämist Lätist ja Leedust, ent Kaitsetööstusliidu juht Taavi Veskimägi rõhutab, et Eesti fookus on kõrgema lisandväärtusega oma tehnoloogiatel ning ekspordisuunitlusel.

Eesti rõhuasetus kõrgema lisandväärtusega omatehnoloogiale tuleneb eelkõige turu ja mahu loogikast

Eesti kaitsevägi on väike ning „mahuäri“ nagu standardne laskemoon või toorsõlmed eeldab hiigelinvesteeringuid ja madalamaid marginaale. Kui aga arendada enda intellektuaalomandit – sensorid, drooniplatvormid, tark- ja küberturbelahendused, tulejuhtimis- ja autonoomikamoodulid, uued materjalid – tekib ekspordipotentsiaal, kõrgem hinnastamisjõud ja võimalus müüa terviklahendusi, mitte pelgalt komponenti. IP ehk intellektuaalse omandi omamine tähendab ka paremat läbirääkimispositsiooni tarneahelates ning väiksemat sõltuvust üksikute suurtootjate tsüklitest.

Teiseks sobitub see Eesti tugevustega. Eestil on insener- ja IT-kompetents, kiire prototüüpimise kultuur ning tsiviil–sõjaliste (dual-use) rakenduste loomise oskus. Selline fookus toob rohkem kõrgepalgalisi töökohti ja investeeringuid, aitab hoida oskusteavet riigis ning kasvatab koostööd ülikoolide ja idufirmadega. NATO ja partnerite tänased vajadused – nutikas laskemoon, droonivastased lahendused, lahinguvälja digitaalsed „närvisüsteemid“ – annavad Eestile võimaluse olla nišisüsteemide tarnija, mis suurendab nii liitlasriikide varustuskindlust kui ka Eesti majanduse pikaajalist vastupidavust.

Avafoto: Hanno Pevkur (Riigikogu fotoarhiiv/Erik Peinar)

Rheinmetall rajab Lätti 275 miljoni eest suurtükimoonatehase

NordenBladet – Läti sõlmis Saksa relvatootja Rheinmetalliga raamlepingu, et rajada riiki 275 miljoni euro suurune suurtükiväe laskemoonatehas. Loodav ühisettevõte jaguneb osalustega 51% Rheinmetallile ja 49% Läti kaitsekorporatsioonile.

Tootmise käivitamine on sihitud ülejärgmise aasta kevadesse, kümne aasta perspektiivis sihitakse kuni 3 miljardi euro suurust aastast ekspordimahtu. Projektile pakutakse riiklikke garantiisid ja programme, kuid riigieelarvest investeeringut ei tehta. Tehas peaks looma umbes 150 töökohta ning siduma kohalikke ettevõtteid rahvusvahelisse tarneahelasse.

Rheinmetall AG on Saksamaa börsiettevõte (noteeritud Frankfurdi börsil ja kuulub DAX-indeksisse) peakontoriga Düsseldorfis. Kontsern on üks Euroopa juhtivaid kaitsetööstuse tegijaid: portfellis on 155 mm suurtükimoon ja sütikud, püssirohud ja lõhkeained, õhutõrje- ja tulejuhtimissüsteemid ning soomukid ja nende elutsensteenused. Viimastel aastatel on Rheinmetall keskendunud üha enam kaitsesektorile, laiendades tootmismahtu, et katta NATO riikide kasvavaid vajadusi ja tugevdada Euroopa varustuskindlust — Lätti planeeritav tehas on selle strateegia loogiline jätk.

AUTOMAKS MAKSMATA? Juba 2765 isiku pangakontod on arestitud

Mootorsõidukimaks ehk automaks on riiklik maks, mis kehtib kõigile Eestis liiklusregistris registreeritud sõidukitele

NordenBladet – Septembri lõpu seisuga on mootorsõidukimaksu sissenõudmise käigus arestitud 2765 isiku pangakontod, millest 2111 kuuluvad füüsilistele ja 654 juriidilistele isikutele. Arest rakendati üksnes Eestis asuvatele pangakontodele; välisriikidelt abi ei ole taotletud, sest alla 1500-eurose võla korral seda ei tehta.

Maksu- ja tolliameti hinnangul kulgeb uue maksu laekumine tavapärase mustri järgi ning sarnaselt näiteks maamaksu maksekäitumisele. Maksu on tasunud üle 97% kohustuslastest ning murettekitavat üldist trendi ei täheldata. 29. septembri seisuga oli suurim aresti tinginud võlg 4572 eurot ja väikseim 7,75 eurot. Arestitud kontodega isikute keskmine võlg on 115,81 eurot.

Üldpildis ei ole mootorsõidukimaksu tasunud ligikaudu 2200 juriidilist ja 14 000 füüsilist isikut. Maksuvõla kogusumma on ligikaudu üks miljon eurot, mis on kahanenud võrreldes augusti lõpu/varase septembri ligikaudu 1,3 miljoni euroga. Tasumata isikute osakaal on praeguseks umbes 2,4%.

Võla tekkimisel edastab maksu- ja tolliamet juhised ning annab kümme päeva olukorra lahendamiseks – kas koheseks tasumiseks või ajatamiseks. Tähtajast kinnipidamata alustatakse sissenõudmist ning esimene automaatne samm on pangakonto arest. Väiksemate summade puhul arest üldjuhul ei rakendu; üksikjuhtudel võib arestijärgne jääk väheneda alla kümne euro.

Maksuvõlalt arvestatakse ka intressi. Ajatamisel on võimalik taotleda intressimäära vähendamist vastavalt kehtivatele reeglitele. Kokkuvõtlikult näitab statistika, et laekumine paraneb ning võlasummad vähenevad, samal ajal kui sissenõudmismeetmeid kasutatakse eeskätt nendes olukordades, kus vabatahtlik täitmine on jäänud tegemata.

Mootorsõidukimaks ehk automaks on riiklik maks, mis kehtib kõigile Eestis liiklusregistris registreeritud sõidukitele ning mille maksjateks on eeskätt sõiduki omanikud või vastutavad kasutajad. Maks koosneb kahest osast: iga-aastasest maksust, mida haldab maksuhaldur, ning ühekordsest registreerimistasust, mida kogub teeregistri pidaja. Tulu laekub riigieelarvesse.

Seadus jõustus 1. jaanuaril 2025. Üldreeglina tähendab see, et registris olevate sõidukite eest tuleb maksta iga-aastast maksu ning uute või omanikuvahetusega sõidukite puhul lisandub vajadusel registreerimistasu; seaduse üksikud sätted rakenduvad etappide kaupa vastavalt jõustumisnormidele.

Avafoto: Unsplash

Taani: EL peab Venemaa hübriidrünnakutele andma jõulise vastuse

Taani peaminister Mette Frederiksen

NordenBladet – Taani peaminister Mette Frederiksen ütles kolmapäeval Kopenhaagenis, et Euroopa seisab silmitsi raskema ja ohtlikuma julgeolekuolukorraga kui kunagi pärast Teist maailmasõda ning peab Venemaa hübriidsõjale reageerima märksa jõulisemalt.

Frederikseni sõnul on viimased juhtumid — alates droonidest Taani sõjaväeobjektide lähedal kuni lennujaamade ajutise sulgemiseni — osa samast mustrist, mille eesmärk on eurooplasi heidutada ja segadust külvata. Ta viitas, et intsidentide taga võib olla Moskva, rõhutades samas, et imerohtu pahatahtlike sammude lõpetamiseks ei ole.

Kopenhaagenis kogunenud EL-i liidrid arutasid Euroopa kaitsevõime tugevdamist ja Ukraina finantstoetuse kasvatamist. Arutelu keskmes oli ka konkreetsete projektide käivitamine, sealhulgas nn „droonimüür“, mis peaks aitama hübriidohte tõrjuda.

„Me peame taasrelvastuma, hankima rohkem võimekusi ja olema uuenduslikumad,“ ütles Frederiksen, lisades, et ohtude täielik kadumine pole tõenäoline, mistõttu peab Euroopa valmis olema püsivaks vastutegevuseks.

Loe ka:

Taani: EL-i liidrite Kopenhaageni tippkohtumine jäi otsusteta

Eesti: Riik hakkas Koidula piiripunkti parklast autosid ära viima

Koidula piiripunkt asub Setomaa vallas Eesti-Vene maismaapiiril, ühendades Eesti teedevõrgu Petseri suunaga

NordenBladet – Transpordiamet alustas eile Koidula maantee piiripunkti parklas pikalt seisnud ja valesti pargitud autode teisaldamist. Esimeses etapis viidi ära 13 sõidukit: kuus suunati valvega hoiukohta Võrru, viis utiliseerimiseks ümbertöötlejale ning kaks antakse päästjate väljaõppeks Sisekaitseakadeemiale.

Parkla korrastamine järgneb tänavu juunis omanikele edastatud teavitustele ja sõidukitele paigaldatud meeldetuletustele. Paralleelselt parklaga on alustatud metsa alla ja haljasalale jäetud sõidukite menetlemist, et taastada korrapärane parkimiskord piiripunkti ümbruses.

Sõidukite teisaldamisega seotud kulud jäävad omanike kanda. Kui omanik ei pöördu valvehoiukohta mõistliku aja jooksul (ligikaudu 3–4 kuud), kaalutakse sõiduki müüki seaduses ette nähtud korras. Piirkonnas on esinenud ka vargusjuhtumeid, mistõttu palutakse omanikel järgida parkimisnõudeid ja tagada sõidukite turvalisus.

Eramaale jäetud sõidukite puhul ei ole kinnisasja omanikul õigust neid omal algatusel teisaldada. Sellistel juhtudel tuleb pöörduda politsei või kohaliku omavalitsuse poole, et korraldada sõiduki eemaldamine omaniku poolt.

Tulevikus kaalub Transpordiamet Koidula autoparkla laiendamist ning liiklusohutust ja -korraldust parandavaid lahendusi (piirded või kraav), et vältida parkimist haljasaladel ja metsa all.

Koidula piiripunkt asub Setomaa vallas Eesti-Vene maismaapiiril, ühendades Eesti teedevõrgu Petseri suunaga. Piiripunkti kõrval paikneb ka oluline raudteesõlm, mistõttu on see ajalooliselt olnud nii reisijate kui ka kaubaveo värav Lõuna-Eestist idapiiri taha. Asukoht suuremate teede ristumiskohas muudab Koidula ümbruse liikluskoormuse ja parkimise korraldamise eriti tähtsaks.

Julgeolekuvaates on Koidula Euroopa Liidu ja Schengeni välispiiri valvamise üks võtmekohti. Siin teostatakse piirikontrolli, tolli- ja sanktsioonijärelevalvet, takistatakse salakaubavedu ning hallatakse riskipõhiselt inimeste ja kaupade liikumist. Hästi toimiv taristu ja selge kord piiripunktis toetavad riigi sisejulgeolekut, aitavad ennetada piiririkkumisi ning tagavad, et kriisiolukordades säilib kontroll ja kiire reageerimisvõime.

Avafoto: Koidula Piiripunkt (Väljavõte Google Maps lehelt)