NordenBladet — Soome postifirma Posti muudab nii oma rahvusvaheliste tütarettevõtete kui ka Soome logistikafirma Transval nime Postiks. Ühtlasi eemaldatakse täielikult Postil Balti riikides veel kasutusel olnud Itella kaubamärk, vahendab Helsingin Sanomat.

Soome riigile kuuluv Suomen Posti muutis 2007. aastal nime Itellaks, kuni ettevõtte nimi muutus 2015. aastal Posti Groupiks.

Nüüd, kümme aastat hiljem, muudetakse ka erinevate tütarettevõtete nimed Postiks.

„Jah, Posti peab olema Posti,” ütleb Posti veebipoodide ja jaotusteenuste ärigrupi juht Arttu Hollmérus. „Posti on suurepärane ja väärtuslik kaubamärk, üks Soome tuntumaid. Seda tuleb arendada ja kaitsta. See tekitab ka arvamusi ja sellel on ajalugu,” arutleb ta.
Ühendades erinevate logistikaettevõtete nimed Postiks, on klientidel lihtsam mõista, et laoteenused ning kaubakäitlus ja transport toimub kogu väärtusahela ulatuses sama kaubamärgi all.

Postis usutakse kindlalt, et veebiostude kasv jätkub. „Kui 2018. aasta detsembrikuus joodi miljoni paki töötlemise tähistamiseks kohvi, siis nüüd on see kiirus üsna tavaline.”
Veebikaubanduses on tugeva ja tuntud Posti kaubamärgi kasutamine oluline ka seetõttu, et seoses ostlemisega saab klient tänapäeval enamasti ise valida, millise firma kaudu oma pakki saata.

Soomes on Posti selge turuliider tarbijatele suunatud pakiveos. Soome veidi enam kui 70 miljonist tarbijapakist läbivad firmat umbes pooled.
Postituru liider on Matkahuolto, järgnevad Rootsi ja Taani riigile kuuluv PostNord ning kasvav Rootsi Budbee.

Saksa DHL ning USA FedEx ja UPS on Soomes selgelt väiksemad tegijad.
Posti ostis Rootsi ettevõtte Aditro Logistics 2020. aastal. Tegemist on ühe Rootsi juhtiva lao- ja logistikaettevõttega, mille kasvu plaanib Posti lähiaastatel investeerida, ütleb Hollmérus.

Soomes ostis Posti 2019. aasta alguses sisemaise logistikaettevõtte Suomen Transval Group Oy. See firma ja Aditro pakuvad ettevõtetele laoteenust ja nn siselogistikat, kus kliendi valdustes kauba käitlemise ja transpordi eest vastutavad Posti töötajad ja seadmed.
„Kui väärtusahel ulatub kliendi enda ruumidest lõppkliendini, on lihtsam tegevust efektiivsemaks muuta. Ühine Posti nimi aitab klientidel mõista, et teenused on saadaval ühest kohast,” selgitab Hollmérus.

Transval vahetab 2024. aasta septembris nime Postiks ning Aditro Logistics vahetab 2025. aasta kevadel kaubamärgi Posti vastu.
Eestis ja teistes Balti riikides pakub Posti oma teenuseid pärast kaubamärgi uuendamist SmartPosti nime all.

Aastal 2010 ostis Posti Eesti pakiveofirma SmartPost. Posti hinnangul oli see esimene ettevõte Euroopas, kes toimetas pakid kojuveo asemel pakiautomaati.
Teised pakiturud Euroopas on endiselt suuresti kojuvedu, kuid SmartPosti pakiautomaadi idee võttis Posti Soomes kasutusele 2011. aastal, räägib Hollmérus. „Siis järgnesid teised Põhjamaad.”

Smart Posti turuosa pakiäris Eestis on umbes 30 protsenti. Baltikumis tervikuna on turuosa 15 protsendi ringis.

Hollmérus ütleb, et SmartPosti abiga otsitakse kasvu eelkõige Lätist ja Leedust.
Brändireformis muudetakse SmartPosti sinistest tähtedest sõnas Posti oranžiks ja sõna Post järele lisatakse i-täht.

SmartPosti nime erinevus muidu ühtse Posti nimereformi puhul on see, et SmartPost on Eestis hinnatud tarbijabränd, mille väärtust soovitakse säilitada.

Posti 1,6 miljardi eurosest käibest moodustavad juba umbes miljardi e-ostlemise, jaotus-, lao- ja logistikateenused.

Hollmérus ütleb, et pakivedu areneb sinnamaani, et eelmisel õhtul tellitud kaup jõuaks kliendini järgmisel päeval.

On ka kiiremat tarnet, kuid selle populaarsus on jäänud marginaalseks isegi Suurbritannias ja Hollandis, kus rahvastiku tihedus on suur.
Postil kulub praegu paki pakiautomaati jõudmiseni keskmiselt üks päev alates sellest, kui ettevõte on paki kätte saanud.

Hollmérus hindab, et Posti tarned kiirenevad, mida kiiremini on tooted tema hallatavates ladudes.

Transvalil on Soomes 320 000 ruutmeetrit kaasaegset laopinda ja Aditro Logisticsil on Rootsis ligi 300 000 ruutmeetrit.

„Ainuüksi Vantaa logistikakeskuses on Postil umbes 60 000 ruutmeetrit laopinda. Selle koridoride läbimiseks kulub tund,” kirjeldab Hollmérus „umbes üheksa jalgpalliväljaku” suurust laopinda.

Nõudlust laoruumide järele näib olevat piisavalt.

Posti uusim 30 000 ruutmeetri suurune ladu asub Sipoos ning 2025. aasta mais avatakse 35 000 ruutmeetrine ladu Järvenpääl.

„Sellel skaalal oleme selge turuliider,” ütleb Hollmérus.