NordenBladet — Soome valitsus muutis vanade autode utiliseerimise eest makstava romupreemia seadust nii, et ühe uue keskkonnasõbraliku auto, jalgratta või ühistranspordi kaardi soetamiseks saab kasutada ühte romupreemiat. Seaduse varasema sõnastuse kohaselt võis kasutada ühe uue sõiduvahendi soetamiseks korraga mitut romupreemiat, mis tekitas segadust.

Valitsus teeb ettepaneku, et vabariigi president kiidaks heaks autode romupreemia seaduse muudatuse aastateks 2020–2021. Vabariigi president kavatseb seaduse heaks kiita reedel, 26. veebruaril 2021.

Tegemist on tehnilise täpsustusega. Seadusesse on lisatud uus lõige: „Ühe uue sõiduauto, elektrijalgratta, ühistranspordi hooajapileti või ühistranspordi kasutamise õigust sisaldava teenuse ostmiseks võib anda vastu ainult ühe auto romupreemia.”

Aastatel 2020 ja 2021 kehtiv romupreemia seadus jõustus algselt 1. detsembril 2020. Toetust pakub Soome transpordi- ja kommunikatsiooniamet Traficom. Romupreemia eesmärk on vähendada heiteid ja uuendada Soome sõidukiparki.
Mille jaoks romupreemiat antakse?

Romupreemia suurus on 2000 eurot uue flexfuel-auto, ehk etanooliseguga sõitva auto, gaasiauto, täiselektrilise auto või laetava hübriidi puhul, mille CO2 kogus kilomeetri kohta on kuni 95 grammi, ja 1000 eurot, kui auto CO2 heitekogus on kuni 120 grammi kilomeetri kohta. Romupreemiat saab kasutada ka uue elektrijalgratta, ühistranspordi hooajapileti või ühistranspordi kasutamise õigust sisaldava transporditeenuse ostmiseks – sel juhul on romupreemia maksimaalselt 1000 eurot.
Mis järgmiseks?

Vabariigi president peab 26. veebruaril 2021 kiitma heaks seaduse, millega muudetakse romupreemia 2020. ja 2021. aasta seadust. Seadus jõustub 26. veebruaril 2021 ja kehtib 31. märtsini 2022. 2020. aasta seitsmendas lisaeelarves on romupreemia jaoks eraldatud 8 miljonit eurot. Tasu makstakse seni, kuni raha jätkub. Toetuse määramise ja järelvalve eest vastutab Soome transpordi- ja kommunikatsiooniamet Traficom.