NordenBladet – Snapchat teatas, et hakkab võtma tasu kasutajatelt, kelle Mälestuste (Memories) arhiiv ületab 5 GB. Otsus, mis tuleb „järkjärgulise globaalse kasutuselevõtu” käigus, on vallandanud pahameele paljudes kasutajates, kes on aastatega snap’e talletanud.

Snap tunnistab, et tasuta teenuselt tasulisele üleminek pole lihtne, kuid peab seda paratamatuks, et funktsiooni edasi arendada ja selle kvaliteeti hoida. Ettevõtte sõnul on alates rakenduse sünnist salvestatud üle triljoni mälestuse ja nende populaarsust ei osatud alguses ette näha.

Snap Inc (SNAP)
Snap Inc. (Snapchati emaettevõte) on börsifirma NYSE-l tähisega SNAP. Snap Inc ühe aasta aktsia kauplemise graafik (NordenBladet)

Kuidas uus kord töötab

  • 5 GB piirang: kui arhiiv on suurem, palutakse üle minna tasulisele plaanile.

  • Hinnad: esmane 100 GB pakett hinnaga 1,99 $/kuu; 250 GB kuulub Snapchat+ (3,99 $/kuu) hinna sisse.

  • Ajapikendus: limiidi ületajatele pakutakse 12 kuud ajutist lisaruumi ning võimalus kogu sisu seadmesse alla laadida.

  • Kes ei puuduta: Snap väidab, et enamikul kasutajatel on alla 5 GB Mälestusi, seega muudatus neid ei mõjuta.

Miks ettevõte seda teeb

Snap rõhutab vajadust tuluallikaid laiendada ja investeerida Mälestuste arendamisse. Reklaami poolel on ettevõte teises kvartalis näinud tulemuste paranemist ning teatanud 932 miljonist igakuisest aktiivsest kasutajast (aastane kasv 7%). Konkurentidel nagu Instagram ja TikTok on küll suuremad kasutajaarvud, kuid analüütikute hinnangul liigub kogu sektor sinnani, et salvestusruum muutub tasuliseks.

Kasutajate reaktsioon

Sotsiaalmeedias süüdistatakse Snapi ahnuses — eriti need, kellel on aastatepikkune isiklik arhiiv. Samas leiavad turuvaatlejad, et tasulise pilveruumi mudel on sotsiaalmeedia puhul lõpuks vältimatu, kui platvormid tahavad pakkuda püsivat ja skaleeruvat salvestamist.

Mida otsus investoritele toob?

Investoritele on see pigem hea uudis. Tasuline salvestus võib tõsta ARPU-t ja korduvat tellimustulu (eriti via Snapchat+), samal ajal kui Snap väidab, et enamik kasutajaid jääb alla 5 GB ja seega ei puudutata põhikriitilist massi. Risk on negatiivne PR ja võimalik väike churn, nii et jälgida tasub MAU/retentsiooni ning tellimustulu kasvu – kui need püsivad, on mõju positiivne.

Avafoto: Unsplash