NordenBladet — Aasta algusest on Soome transpordiametile Traficomile tehtud juba ligikaudu 1200 teadet GPS-i häiretest Soomes. Arv on tunduvalt kasvanud, sest terve möödunud 2023. aasta jooksul teatati häiretest 239 ja eelneval aastal vaid 65 korral.
Soome transpordi- ja sideamet Traficom teatas möödunud nädala lõpus uutest numbritest seoses GPS-häiretega. Nende põhjal kasvasid eelmisel aastal oluliselt ka Soome operaatorite teated väljastpoolt Soomet ning sama trend on jätkunud. Aprilli lõpuks oli Traficomi välismaal toimunud GPS-i häiretest teavitatud ligikaudu 2100 korda. Möödunud aastal oli teateid kokku 7370, vahendab Iltalehti.
Traficomi teatel on Soome lahelt, Kaliningradi ja Musta mere piirkonnast tulnud palju teateid häirete kohta välismaal. Teateid teevad Soome lennufirmad ja kodumaised lennujuhid.
Iltalehti uuris Traficomilt, kas GPS-i häireid tekitavaid häired on pärit Soomest või on piiritaguste häirete intensiivsus praeguseks oluliselt kasvanud.
Lennuliikluses täheldatud häired ei pärine Traficomi andmetel Soomest, vaid nende päritolu jääb riigipiiridest väljapoole.
Statistikas kirjeldatud lennuhäirete vaatlused on tehtud Soome territooriumil. Häiring õhus võib ilmneda isegi häire allikast kaugel, märgib Traficomi digiühenduste juht Suvi Juurakko-Lehikoinen.
Ta kinnitab, et laialdaselt täheldatud häired õhus võimendusid käesoleva aasta jaanuaris.
GPS-i häiretest on aasta alguses ka korduvalt avalikult teatatud ning näiteks Finnair teatas aprilli lõpus, et jätab häirete tõttu ära oma lennud Eestisse Tartusse. Otsus sündis pärast seda, kui kaks Finnairi lendu pidid maandumise ära jätma ja Soome tagasi pöörduma.
Iltalehti teatas maipühal, kuidas Finnairi lend Helsingist Joensuusse pidi Venemaa GPS-i häirete tõttu lisatiiru tegema.
Häirete kohta andmeid koguva GPSJami veebilehe andmetel olid enne Venemaa agressioonisõda Ukrainas GPS-i häired suhteliselt haruldased, kuid pärast sõja algust on häired Soomes ja Balti riikides mitmekordistunud. Finnair on ka hinnanud, et Venemaa põhjustatud GPS-häired on alates 2022. aastast suurenenud.
Nüüd kevadel on GPSJami veebilehe andmete põhjal tehtud kaardid näidanud, et tugevamad häired on koondunud Soome, eriti Saimaa ümbrusse. Piirkond on olnud Kouvolast kuni Jyväskylä lähistele ning sealt Mikkeli ja Savonlinna kaudu Lappeenranta poole.
Eksperdid ja ka riigi juhtkond on avalikult selgeks teinud, et GPS-i segamine pärineb Venemaalt ja on tingitud vajadusest kaitsta enda strateegilisi sihtmärke, kuid on ka üks vahendeid Venemaa hübriidsõjas. Näiteks elektroonilise sõjapidamise gildi esimees, erukolonel Petri Kuparinen ütles Iltalehtile, et GPS-i häired Läänemere suunal tulevad Venemaalt ning tegemist on Venemaa kaitsmisega kõigi satelliitpositsioneerimist kasutavate relvade eest.
Ka Soome transpordi- ja sideamet Traficom teatab, et GPS-i häired tulevad Venemaalt, kuid selle põhjust otseselt ei öelda.
Võimalik, et lennunduses täheldatud häired on Venemaa enesekaitse kaasnähtus. Praktikas saab enesekaitsehäireid kasutada näiteks droonide navigeerimise ja juhtimise takistamiseks, sõnab Juurakko-Lehikoinen.
Samal ajal, kui aasta alguses sagenes GPS-i segamine, on Ukraina droonirünnakud Venemaale sagenenud ja jõudnud isegi Soome lahe rannikule. Näiteks jaanuaris tabas Ukraina droonilöök Peterburist enam kui saja kilomeetri kaugusel Laukaansuus asuvat gaasiterminali.
Traficomi on maapinnal tuvastatud GPS-i häiretest teavitatud aasta algusest vaid viiel korral. Juurakko-Lehikoineni sõnul on GPS-i häired maapinnal enamasti väga hetkelised ja lokaalsed.
Maapinnalt saadud teated GNSS-i vastuvõtu kohta (satelliitnavigatsioonisüsteem, Global Navigation Satellite System) on olnud raadiohäirete teated. Need ei ole olnud teated häirete kohta. Tavaliselt on neil olemas mõni arusaadav seletus. Üldiselt võivad raadiohäireid põhjustada näiteks vigane raadio- või elektriseade. Süsteemi vastuvõtlikkus häiretele sõltub alati kasutatavast raadiosüsteemist.
Juurakko-Lehikoineni sõnul tuvastab Traficom aeg-ajalt maapinnal väikese võimsusega segajaid, mida tavaliselt kasutatakse autodes, mis on ebaseaduslikud raadiosaatjad. Nende eesmärk on varjata näiteks oma sõiduki, sõidumeeriku või telefoni asukohta.
Juurakko-Lehikoinen ütleb, et Traficom teeb nende kõrvaldamiseks koostööd politseiga.
Need väikesed segajad võivad tekitada oma lähipiirkonnas, näiteks mõnekümne meetri raadiuses satelliidi asukoha määramisel väga lokaalseid häireid, näiteks kodanike nutiseadmetes.
Avafoto: Unsplash