NordenBladet – Oslos ähvardab mitut kooli sulgemine, mis on tekitanud tugeva vastuseisu lapsevanemates ning rahulolematuse kogukondade seas. Üle 1200 arvamuse on esitatud haridusameti ettepanekute kohta, mis tulenevad õpilaste arvu vähenemisest.
Lapsevanemad kardavad, et koolide sulgemine kahjustab laste arengut, pikendab kooliteed ja nõrgestab kogukonnatunnet. Näiteks Møllergata kooli sulgemine võib viia elanike lahkumiseni piirkonnast.
Haridusamet tunnistab, et saadud tagasiside võib mõjutada lõplikke soovitusi, mis esitatakse linnavalitsusele juunis. Lõpliku otsuse teeb linnavolikogu detsembris.
Haridusamet on sulgemisi põhjendanud sellega, et nii Trosterud, Nordpolen kui ka Møllergata asuvad piirkondades, kus on palju tühje kohti, ning et Møllergata, Sørkedaleni ja Maridaleni koolides on edaspidi vähe õpilasi.
Algkooliõpilaste arv väheneb kogu riigis ja Oslo pole erand.
Agentuuri andmetel on pealinnas 2028. aastal ligi 3000 algkooliõpilast vähem kui 2024. aastal.
Väikekoolide sulgemine on keeruline ja tundlik teema, millel on laiaulatuslik mõju nii lastele, peredele kui ka kogu kogukonnale. Otsuste tegemisel tuleks arvestada mitte ainult majanduslikke kaalutlusi, vaid ka sotsiaalset ja kultuurilist konteksti.
Väikekoolide sulgemine võib kaasa tuua mitmeid sotsiaalseid, hariduslikke ja kogukondlikke mõjusid, nii positiivseid kui negatiivseid. Siin on peamised võimalikud tagajärjed:
Negatiivsed mõjud
-
Kogukonna nõrgenemine
Koolid on sageli väikeste asulate sotsiaalsed ja kultuurilised keskused. Nende kadumine võib vähendada kogukonnatunnet ja kiirendada ääremaastumist. -
Pikem koolitee
Lapsed peavad sageli sõitma bussiga kaugematesse koolidesse, mis võib tähendada pikemaid päevi ja suuremat väsimust, eriti väiksematele õpilastele. -
Võõrandumine ja raskem kohanemine
Suuremas koolis võib väike laps tunda end anonüümsena ja kaotada oma senised suhted õpetajate ja eakaaslastega. -
Töökohtade kaotus
Õpetajad ja tugipersonal kaotavad töökohti, mis mõjutab otseselt kohalikku majandust. -
Väiksem hariduslik valikuvabadus maapiirkondades
Sulgemised võivad süvendada ebavõrdsust linnade ja maapiirkondade haridusteenuste kättesaadavuses.
Võimalikud positiivsed mõjud
-
Tõhusam ressursikasutus
Suuremates koolides on lihtsam pakkuda spetsialiseerunud õpetajaid, paremat varustust ja mitmekesisemat õppekava. -
Rohkem eakaaslasi ja sotsiaalset arengut
Suuremas koolis on rohkem võimalusi sõprussuhete loomiseks ja osalemiseks eri huviringides. -
Paremad hariduslikud võimalused
Spetsialiseeritud õppejõudude ja uuemate õppevahenditega võib paraneda õppekvaliteet.
Avafoto: NordenBladet