NordenBladet — Lugupeetud aktsionärid
Kolmandat aastat järjest alustame möödunud aasta ülevaadet tõdemusega, et sellist aastat pole ettevõtte ajaloos varem olnud. Kui 2021. aastal oli põhjuseks pandeemia oma mõjudega, siis 2022. aasta tõi kaasa hoopis teist laadi õudused ja katsumused: Euroopas puhkes sõda, mida Tallink ei ole oma 33-aastase ajaloo jooksul nii lähedal tunda saanud.
Enne 24. veebruari 2022. aastal hakati pandeemiast põhjustatud piiranguid pärast kahte aastat lõpuks kaotama, piirid avanesid täielikult, reisijad pöördusid meie laevadele ja hotellidesse tagasi ning eesoleva aasta suhtes olid ootused kõrged – lootsime näha äritegevuse kiiret taastumist. Taastumist me tõepoolest nägimegi, kuid sõda ning selle tagajärjel kogu maailma vallanud geopoliitiline ja majanduslik ärevus hoidis seda siiski mõnevõrra tagasi, eriti esimesel poolaastal.
Kõike seda silmas pidades tuleb kontserni ja kõigi meie töötajate pingutusi lugeda märkimisväärseks. Asjaolu, et vaatamata kõigele suutsime ikkagi kogu aasta jooksul taastumist jätkata ning oma finantstulemustega aasta lõpuks tagasi kasumisse jõuda, räägib nii mõndagi Tallinki töötajate sihikindlusest, Tallinkiga reisivate klientide lojaalsusest ja nende inimeste usaldusest, kes on jätkanud Tallinkisse investeerimist. Selle eest suur tänu teile kõigile!
On selge, et maailma ajaloos jäädakse 2022. aastat meenutama ennekõike Ukraina sõja alguse tõttu. Peaaegu juba terve aasta on Tallink andnud oma panuse miljonite Ukraina sõjapõgenike toetamisse, pakkudes sõjapõgenikele oma laevadel tasuta transporti ja vedanud tasuta hädavajalikku humanitaarabi, kuid andes tuhandetele neist ka peavarju oma kahel laeval – Isabellel Tallinnas ja Victoria I-l Edinburghis. Alates Ukraina sõja algusest on üle 5000 Ukraina sõjapõgeniku leidnud ajutise eluaseme laeval Isabelle. Tallink pakub valitsustele sõjapõgenike ajutise majutuse korraldamisega abi nii kaua, kui vaja. Need lepingud on kahtlemata aidanud ja toetanud ka Tallink Gruppi ajal, mil reisijanumbrid alles taastuvad ja vajame oma laevadele, mis liine ei teeninda, alternatiivset rakendust.
Ent muidugi ei möödunud see aasta üksnes süngetes värvides ja ühegi päikesekiireta. Võrreldes 2021. aastaga reisijanumbrid peaaegu kahekordistusid, jõudes 2022. aasta lõpuks 5,5 miljonini, pardal tehtud kulutused reisija kohta eelmiste aastatega võrreldes kasvasid, tunti suurt huvi meie rendilaevade vastu, mis viis uute prahilepingute sõlmimiseni ja olemasolevate pikendamiseni ning kirsiks tordil oli muidugi meie laevastiku uusima liikme ja Läänemere moodsaima laeva MyStar saabumine detsembris. Kõik see on loonud tugeva aluse 2023. aastaks.
Eesoleval aastal keskendume jätkuvalt oma põhiliinide taastamisele Eesti, Soome ja Rootsi vahel ning nende optimaalse kasvu tagamisele tulevikus. Pöörame suurt tähelepanu regulaarliinide reisijanumbritele ja laevade täitumusele ega karda teha oma tegevuses muudatusi, kui selleks on selge vajadus. Samuti jälgime ka edaspidi lühi- ja pikaajalise prahtimise vajadust ning kui ajastus ja võimalused on meie jaoks sobivad, jätkame ka nende edukate prahtimisprojektidega, mis on aidanud meil pandeemia-aastatel ja ka hiljem vee peal püsida.
Kindlasti suuname pilgu ka kaugemasse tulevikku pärast 2023. aastat, mis toob kahtlemata uusi võimalusi ja väljakutseid. Tulevikustrateegiates keskendume rohkem kui kunagi varem kestlikkusele. Kuna uued keskkonnaalased eeskirjad ja direktiivid, nagu äriühingute kestlikkusaruandluse direktiiv ja heitkogustega kauplemise süsteemi muudatused, jõustuvad peagi, hindame juba praegu ümber nii mõju, mida meie avaldame ümbritsevale maailmale, kui ka mõju, mida maailm avaldab meie äritegevusele, ning astume samme kontserni tegevuse negatiivse mõju vähendamiseks. Seisame mitmeski mõttes uue homse lävel ja pikemas plaanis on meie jaoks väga tähtis tagada, et oleme selleks valmis.
Head investorid, kliendid ja töötajad – tänan teid veel kord usalduse, lojaalsuse ja pühendumuse eest, mida olete näidanud üles Tallink Grupi suhtes ja kõige selle suhtes, mida me teeme ja mille eest seisame. Luban juhatuse ja kogu kontserni nimel, et ka 2023. aastal ja hiljemgi pingutame tublisti, et teie usaldus, lojaalsus ja pühendumus saaksid tulevikus mitmekordselt tasutud.
Heade soovidega
Paavo Nõgene
Juhatuse esimees
AS-i Tallink Grupp auditeeritud 2022 majandusaasta aruanne
AS Tallink Grupp koos tütarettevõtetega (kontsern) vedas 2022. aastal (1. jaanuar – 31. detsember) kokku 5,5 miljonit reisijat ehk 84,4% rohkem kui 2021. aastal. Veetud kaubaveoühikute arv suurenes 2021. aastaga võrreldes 11,0%.
Kontserni auditeeritud konsolideeritud müügitulu oli 771,4 miljonit eurot (2021: 476,9 miljonit eurot), kasvades 61,7%. Laevaliinide opereerimise müügitulu (põhitegevus) suurenes 236,4 miljoni euro võrra 629,0 miljoni euroni.
Auditeeritud EBITDA oli 135,8 miljonit eurot (2021: 58,3 miljonit eurot) ja auditeeritud puhaskasum 13,9 miljonit eurot (2021: puhaskahjum 56,6 miljonit eurot).
2022. aastal mõjutasid kontserni müügitulu ja tegevustulemusi järgmised tegurid:
Majandusaasta algul mõjutas kontserni tegevust ja tegevustulemusi kõigil koduturgudel endiselt COVID-19. Nõudlus reisimise järele suurenes pärast reisipiirangute kaotamist Soomes ja Rootsis veebruaris ja Eestis märtsi keskel.
Nõudlust mõjutasid negatiivselt Aasia riikides COVID-19 tõttu kehtestatud ranged väljasõidupiirangud ja Venemaa poolt 24. veebruaril 2022 alustatud sõda Ukrainas.
Kontsern opereeris 15 laeva, sh 3 kiirlaeva, 2 kaubalaeva ja 4 kruiisilaeva, samuti 6 välja prahitud laeva (2 pikaajalise ja 4 lühiajalise prahilepingu alusel). 2022. aasta aprillis müüs kontsern kaubalaeva Sea Wind ja tõi detsembri keskel Tallinna-Helsingi liinile uue kiirlaeva MyStar.
Kontsern opereeris Tallinnas 3 hotelli. Alates 2020. aasta oktoobrist suletud olnud hotell Riias avatakse uuesti 2023. aasta aprillis.
Laevade plaanilised remonditöödeks kulus kokku 138 päeva.
Kogu aasta vältel mõjutasid kontserni kulutaset kõrged kütusehinnad maailmaturul.
Kontsern keskendub jätkuvalt kulude kokkuhoiule varem rakendatud meetmete abil ja tegevuse kasumlikkuse taastamisele oma põhiliinidel.
Kontsern jälgib pidevalt oma põhiliinide arengut, sh teenuse pakkumise suutlikkust ning otsib jätkuvalt prahtimisvõimalusi laevadele, mis ei ole põhiliinidel kasutuses.
Põhinäitajad
2022
2021
2020
Müügitulu (miljonites eurodes)
771,4
476,9
442,9
Brutokasum/-kahjum (miljonites eurodes)
113,5
21,7
-43,5
EBITDA¹ (miljonites eurodes)
135,8
58,3
8
EBIT¹ (miljonites eurodes)
37,7
-37
-92,6
Aruandeperioodi puhaskasum/-kahjum (miljonites eurodes)
13,9
-56,6
-108,3
Amortisatsioon (miljonites eurodes)
98,1
95,3
100,7
Investeeringud¹ ² (miljonites eurodes)
203,3
20,2
100,1
Aktsiate kaalutud keskmine arv
743 569 064
694 444 381
669 882 040
Kasum/-kahjum aktsia kohta¹ (eurodes)
0,02
-0,08
-0,16
Reisijate arv¹
5 462 085
2 961 975
3 732 102
Kaubaveoühikute arv¹
409 769
369 170
359 811
Keskmine töötajate arv¹
5 023
4 360
6 104
Seisuga 31. detsember
2022
2021
2020
Varad kokku (miljonites eurodes)
1 691,60
1 585,90
1 516,20
Kohustused kokku (miljonites eurodes)
984,7
893,4
801,9
Intressikandvad kohustused (miljonites eurodes)
853,5
779,9
705,1
Netovõlg¹ (miljonites eurodes)
738,6
652,4
677,3
Netovõla ja EBITDA suhe¹
5,4
11,2
84,2
Omakapital kokku (miljonites eurodes)
706,9
692,5
714,3
Omakapitali määr¹ (%)
41,80%
43,70%
47,10%
Lihtaktsiate arv
743 569 064
743 569 064
669 882 040
Omakapital aktsia kohta¹ (eurodes)
0,95
0,93
1,07
Suhtarvud¹
2022
2021
2020
Brutomarginaal (%)
14,70%
4,50%
-9,80%
EBITDA marginaal (%)
17,60%
12,20%
1,80%
EBIT marginaal (%)
4,90%
-7,80%
-20,90%
Puhaskasumi/-kahjumi marginaal (%)
1,80%
-11,90%
-24,50%
ROA (%)
2,40%
-2,40%
-6,10%
ROE (%)
2,10%
-8,20%
-14,10%
ROCE (%)
3,10%
-2,80%
-7,20%
Lühiajalise võlgnevuse kattekordaja
0,7
0,6
0,4
¹ ESMA suunistel põhinevad alternatiivsed tulemuslikkusnäitajad on avalikustatud peatükis „Alternatiivsed tulemuslikkusnäitajad“.2 Ei sisalda kasutusõiguse varade lisandumisi.
Müük ja segmendid2022. aastal suurenes kontserni kogu müügitulu 294,5 miljoni euro võrra 771,4 miljoni euroni. 2021. aasta kogu müügitulu oli 476,9 miljonit eurot.
Laevaliinide opereerimise müügitulu (põhitegevus) suurenes 2021. aastaga võrreldes 236,4 miljoni euro võrra 629,0 miljoni euroni.
2022. aastal vedasid kontserni laevad Eesti-Soome liinil kokku 3,1 miljonit reisijat ehk 2021. aastaga võrreldes 76,9% rohkem. Veetud kaubaveoühikute arv suurenes 19,0%. Eesti-Soome liini müügitulu suurenes 93,3 miljoni euro võrra 277,8 miljoni euroni. Segmendi tulemus kasvas 39,7 miljoni euro võrra 51,7 miljoni euroni. Selles segmendis kajastub kahe kiirlaeva, ühe kruiisilaeva ja ühe kaubalaeva tegevus. 2022. aasta detsembri keskel lisandus Eesti-Soome liinile kiirlaev MyStar. Kruiisilaev Silja Europa lõpetas prahilepingu tõttu 2022. aasta augustis Tallinna-Helsingi liini teenindamise. Kaubalaev Sea Wind müüdi 2022. aasta aprilli lõpus. 2022. aasta neljandas kvartalis teenindasid liini kaks kiirlaeva.
Soome-Rootsi liinidel reisijate arv 2022. aastal peaaegu kahekordistus, ulatudes 1,9 miljonini. Veetud kaubaveoühikute arv vähenes 9,9%. Liinide müügitulu suurenes 115,6 miljoni euro võrra, ulatudes 274,3 miljoni euroni, ja segmendi tulemus paranes 14,6 miljoni euro võrra, nii et kahjum oli 1,0 miljonit eurot. Segmendis kajastub Turu-Stockholmi liini kahe kruiisilaeva ja Helsingi-Stockholmi liini kahe kruiisilaeva tegevus. Alates 2022. aasta neljandast kvartalist teenindas Turu-Kapellskäri liini ainult üks kruiisilaev, kuna kruiisilaev Galaxy lõpetas liinil opereerimise prahilepingu tõttu 2022. aasta septembris.
Eesti-Rootsi liinidel reisijate arv 2021. aastaga võrreldes peaaegu kahekordistus, ulatudes 0,5 miljonini. Veetud kaubaveoühikute arv jäi samale tasemele kui aasta varem. Eesti-Rootsi liinide müügitulu suurenes 27,8 miljoni euro võrra, ulatudes 76,8 miljoni euroni, ja segmendi puhaskahjum suurenes 4,0 miljoni euro võrra 11,0 miljoni euroni. Eesti-Rootsi liinide segmendis kajastub kahe kaubalaeva ja ühe kruiisilaeva tegevus ning kulud, mis olid seotud peatatud tegevusega kruiisilaevaga Victoria I kuni selle prahtimiseni.
Muu segmendi müügitulu suurenes kokku 61,9 miljoni euro võrra, ulatudes 147,4 miljoni euroni. Kasvu taga oli peamiselt laevade prahtimine, majutuse müük, Burger Kingi restoranide avamine ja vähemal määral mitmesugused jaemüügitegevused. Peale selle sisaldab muu segment ka tulusid ja kulusid, mida varem kajastas Läti-Rootsi liinide geograafiline segment, kuna Läti-Rootsi liini 2022. aastal ei teenindatud ja need summad ei ületa olulisuse künnist.
378,2 miljonit eurot (2021: 233,4 miljonit eurot) ehk peaaegu pool kogutulust teeniti müügist laevadel ja maismaal asuvates restoranides ja kauplustes. Piletimüügitulu moodustas 191,9 miljonit eurot (2021: 99,1 miljonit eurot) ja kaubaveo müügitulu 103,2 miljonit eurot (2021: 94,8 miljonit eurot).
KasumVõrreldes 2021. aastaga kontserni brutokasum 2022. aastal enam kui neljakordistus, ulatudes 113,5 miljoni euroni. EBITDA suurenes 77,5 miljoni euro võrra, ulatudes 135,8 miljoni euroni.
Kontserni kasumlikkust mõjutasid peamiselt järgmised tegurid:
nõudlus reisiteenuste järele kasvas pärast seda, kui põhiturgudel kaotati kevadel COVID-19 pandeemiaga seotud piirangud
jätkuvalt tugev fookus kulude kontrolli all hoidmisel varem rakendatud meetmete abil
6 laeva prahtimine (2 pikaajalise ja 4 lühiajalise prahilepingu alusel)
kütusehindade tõus maailmaturul, mistõttu kütusekulud kasvasid 2021. aastaga võrreldes 71,9 miljoni euro võrra
Kontserni 2022. aasta auditeeritud puhaskasum oli 13,9 miljonit eurot, st 0,019 eurot aktsia kohta; 2021. aasta puhaskahjum oli 56,6 miljonit eurot, st 0,081 eurot aktsia kohta.
Kauplustes ja restoranides müüdud kauba kulud, mis on suurim tegevuskulude kirje, ulatusid 160,6 miljoni euroni (2021: 110,5 miljonit eurot).
2022. aasta kütusekulud olid 144,1 miljonit eurot (2021: 72,2 miljonit eurot). Kütusekulusid mõjutas maailmaturu hindade tõus. Seetõttu suurenesid aasta kütusekulud 99,5% võrra. Kontsern jätkab oma igapäevaste tegevuste tõhustamist ja optimeerimist ning laevade kütusekulude langetamist.
Kontserni personalikulud kokku olid 162,9 miljonit eurot (2021: 124,0 miljonit eurot). Haldustöötajate ning müügi- ja turundustöötajatega seotud personalikulud olid vastavalt 23,3 miljonit eurot ja 19,6 miljonit eurot (2021: vastavalt 21,2 miljonit eurot ja 16,8 miljonit eurot). Teenindus- ja tehniliste töötajatega seotud personalikulud ulatusid 120,0 miljoni euroni (2021: 86,1 miljonit eurot). 2022. aasta keskmine töötajate arv oli 5 023 (2021: 4 360).
Perioodi turundus- ja halduskulud olid 74,3 miljonit eurot (2021: 62,1 miljonit eurot). Ilma personalikuludeta ulatusid perioodi halduskulud 14,1 miljoni euroni (2021: 13,5 miljonit eurot) ning müügi- ja turunduskulud olid 17,3 miljonit eurot (2021: 10,5 miljonit eurot).
Amortisatsioonikulu suurenes aasta varasemaga võrreldes 2,8 miljoni euro võrra 98,1 miljoni euroni. Materiaalse või immateriaalse põhivara väärtuse langusest tulenevat kahjumit kontsernil ei tekkinud.
Intressikandvate kohustuste suurenemise tõttu kasvasid netofinantskulud 2021. aastaga võrreldes 2,8 miljoni euro võrra 24,7 miljoni euroni.
Likviidsus ja rahavood
Kontserni 2022. aasta äritegevuse netorahavoog oli positiivne summas 144,3 miljonit eurot (2021: 59,4 miljonit eurot).
Kontserni investeerimistegevuses kasutatud netorahavoog oli 200,3 miljonit eurot (2021: 19,4 miljonit eurot).
2022. aastal maksis kontsern tagasi laene kogusummas 110,1 miljonit eurot (2021: 14,7 miljonit eurot). Intressimaksetele kulus 23,5 miljonit eurot (2021: 19,3 miljonit eurot). 2022. aasta teises kvartalis hakati taas maksma olemasolevate laenulepingute ajutiselt peatatud põhiosamakseid.
Seisuga 31. detsember 2022 oli kontsernil raha ja raha ekvivalente kokku 114,9 miljonit eurot (31. detsember 2021: 127,6 miljonit eurot). Lisaks oli kontsernil kasutamata arvelduskrediiti summas 135,0 miljonit eurot (2021: 134,8 miljonit eurot). Likviidsuspuhver kokku (raha, raha ekvivalendid ja kasutamata laenuvõimalused) ulatus 249,9 miljoni euroni seisuga 31. detsember 2022 (31. detsember 2021: 262,4 miljonit eurot).
2022. aasta detsembris võttis kontsern 196,3 miljoni euro suuruse laenu pangalt KfW IPEX-Bank GmbH Ltd, et rahastada 252 miljonit eurot maksnud kiirlaeva MyStar ostu. Pikaajaline laen võeti kiirlaeva üleandmisel; fikseeritud intressimääraga laenu tähtaeg on 12 aastat. Juhtkonna hinnangul on kontsernil oma tegevuse jaoks piisavalt likviidseid vahendeid.
Konsolideeritud kasumi- ja muu koondkasumi aruanne
31. detsembril lõppenud aasta kohta, tuhandetes eurodes
2022
2021
Müügitulu
771 387
476 937
Müüdud kaupade ja teenuste kulud
-657 917
-455 282
Brutokasum/-kahjum
113 470
21 655
Müügi- ja turunduskulud
-38 796
-29 262
Üldhalduskulud
-47 555
-45 633
Nõuete allahindlus
-153
-99
Muud äritulud
10 871
16 336
Muud ärikulud
-164
-28
Kasum/kahjum äritegevusest
37 673
-37 031
Finantstulud
215
34
Finantskulud
-24 871
-21 921
Kapitaliosaluse meetodil arvestatud kasum/kahjum
-90
-80
Kasum/kahjum enne tulumaksu
12 927
-58 998
Tulumaks
1 008
2 422
Puhaskasum/-kahjum
13 935
-56 576
Emaettevõtte omanikele kuuluv puhaskasum/-kahjum
13 935
-56 576
Muu koondkasum
Kirjed mida võidakse edaspidi ümber klassifitseerida kasumiaruandesse
Välismaiste äriüksuste ümberarvestusel tekkinud valuutakursivahed
480
123
Muu koondkasum/-kahjum
480
123
Koondkasum/-kahjum kokku
14 415
-56 453
Emaettevõtte omanikele kuuluv koondkasum/-kahjum kokku
14 415
-56 453
Tava- ja lahustatud aktsiakahjum (eurodes aktsia kohta)
0,019
-0,081
Konsolideeritud finantsseisundi aruanne
Seisuga 31. detsember, tuhandetes eurodes
2022
2021
VARAD
Raha ja raha ekvivalendid
114 935
127 556
Nõuded ostjate vastu ja muud nõuded
31 380
29 298
Ettemaksed
9 379
11 924
Tulumaksu ettemakse
37
0
Varud
39 965
34 631
Käibevara
195 696
203 409
Kapitaliosaluse meetodil kajastatud investeeringud
75
165
Muud finantsvarad ja ettemaksed
3 622
555
Edasilükkunud tulumaksu vara
21 840
21 840
Kinnisvarainvesteeringud
300
300
Materiaalne põhivara
1 438 286
1 323 353
Immateriaalne vara
31 823
36 293
Põhivara
1 495 946
1 382 506
VARAD KOKKU
1 691 642
1 585 915
KOHUSTUSED JA OMAKAPITAL
Intressikandvad võlakohustused
165 049
244 436
Võlad tarnijatele ja muud võlad
86 934
91 687
Võlad omanikele
6
6
Tulumaksukohustus
35
47
Ettemakstud tulud
44 222
21 734
Lühiajalised kohustused
296 246
357 910
Intressikandvad võlakohustused
688 465
535 489
Pikaajalised kohustused
688 465
535 489
Kohustused kokku
984 711
893 399
Aktsiakapital
349 477
349 477
Ülekurss
663
663
Reservid
66 363
67 930
Jaotamata kasum
290 428
274 446
Emaettevõtte omanikele kuuluv omakapital
706 931
692 516
Omakapital kokku
706 931
692 516
KOHUSTUSED JA OMAKAPITAL KOKKU
1 691 642
1 585 915
Konsolideeritud rahavoogude aruanne
31. detsembril lõppenud aasta kohta, tuhandetes eurodes
2022
2021
RAHAVOOD ÄRITEGEVUSEST
Aruandeperioodi puhaskasum/-kahjum
13 935
-56 576
Korrigeerimised:
Amortisatsioon
98 136
95 313
Puhaskasum/-kahjum materiaalse põhivara müügist
-34
-494
Neto intressikulu
24 622
21 843
Kapitaliosaluse meetodil arvestatud kahjum
90
80
Realiseerimata kasum/kahjum valuutakursi muutustest
341
118
Kahjum investeeringutest
0
75
Tulumaks
-1 008
-852
Korrigeerimised
122 147
116 083
Muutused:
Äritegevusega seotud nõuetes
-2 036
-3 918
Äritegevusega seotud ettemaksetes
-1 602
-3 007
Varudes
-5 334
-6 513
Äritegevusega seotud kohustustes
17 415
13 447
Muutused varades ja kohustustes
8 443
9
Äritegevusest teenitud raha
144 525
59 516
Makstud tulumaks
-227
-137
RAHAVOOD ÄRITEGEVUSEST KOKKU
144 298
59 379
RAHAVOOD INVESTEERIMISTEGEVUSEST
Materiaalse põhivara ja immateriaalse vara soetamine
-203 322
-20 192
Laekumised materiaalse põhivara müügist
2 768
816
Laekunud intressid
215
3
RAHAVOOD INVESTEERIMISTEGEVUSEST KOKKU
-200 339
-19 373
RAHAVOOD FINANTSEERIMISTEGEVUSEST
Saadud laenud
196 290
90 000
Laenude tagasimaksed
-110 055
-14 667
Arvelduskrediidi muutus
-165
-15 556
Rendimaksete tasumine
-17 157
-14 903
Makstud intressid
-23 516
-19 296
Laenudega seotud tehingukulude tasumine
-1 977
-495
Aktsiate emissioon
0
34 633
RAHAVOOD FINANTSEERIMISTEGEVUSEST KOKKU
43 420
59 716
RAHAVOOD KOKKU
-12 621
99 722
Raha ja raha ekvivalendid perioodi alguses
127 556
27 834
Raha ja raha ekvivalentide muutus
-12 621
99 722
Raha ja raha ekvivalendid perioodi lõpus
114 935
127 556
Anneli Simm
Investorsuhete koordinaator
AS Tallink Grupp
Sadama 510111 Tallinn
E-mail Anneli.simm@tallink.ee