NordenBladet — Soome kaupmehi ühendav kaubanduse liit prognoosib, et 2030. aastaks jääb kauplusi poole vähemaks. Enamus suletavaid poode on spetsialiseerunud poed, mida ohustavad eelkõige välismaised veebipoed, vahendab Helsingin Sanomat.

Soomes ongi viimastel aastatel asutatud vähem jaekaubandusega tegelevaid firmasid. See puudutab peamiselt viimase viie aasta jooksul loodud hulgi- ja spetsialiseeritud poode.

Kaubanduse liit peab arengut kahetsusväärseks, kuna uued ettevõtted toovad valdkonda elujõudu. Firmade arvu vähenemine paistab juba välja statistikas, tööjõuturul ja tänavapildis. Muutuse põhjuseks on üldised trendid nagu suurlinnastumine, elanikkonna vananemine ja digitaliseerumine.

Muutus tähendab ka seda, et poed ja kaubanduskeskused muutuvad suurte rahvusvaheliste kaubanduskettide jaotuskanaliteks.

Eriti ollakse mures tööhõive pärast, kuna kaubandus on praegu suurim tööpakkuja ja eriti noortele töö pakkuja. Kaubanduse osa Soome majandusest on ligi 10 protsenti.

Soomes on jaekaubandus viimastel aastatel kasvanud vaid paar protsenti aastas. Praegu on kaubanduse kõrgaeg, järgmisest aastast hakkab kasv vähenema. Edaspidiseks prognoositakse kaubandusele ligi 1 protsendi suurust kasvu aastas.

Ostujõu ja tööhõive muutused mõjutavad omakorda inimeste tarbimiskäitumist. Kui töötus hakkab kasvama, siis muutuvad majapidamised ettevaatlikumaks ja see omakorda mõjutab kaubanduse olukorda.

Tarbijate usaldusindeks on viimastel kuudel olnud languses. Eriti on kukkunud tarbijate arvamus Soome majanduse väljavaadete osas. Spetsialiseeritud poodides on hinnad aasta algusest langenud seoses tugeva kodu- ja välismaise konkurentsiga. Hinnalangus on suurim kodutehnika ja spordivarustuse osas.

Seevastu toidukaupade hinnad on võrreldes aasta taguse ajaga kerkinud 2 protsenti.